Det var efter söndagens granskning av järnvägssektorns avreglering som fått många läsare att höra av sig. Artikeln visade att ingen har helhetsansvar över järnvägen och att underhållsberget på runt 75 miljarder kronor fortsätter att växa.

Trafikverket använder också medvetet enkla och långsamma metoder för underhåll medan statliga högeffektiva maskiner används i Norge – men inte i Sverige.

Nedan följer ett axplock av läsarmejl.

Uppskattar verkligen de lite längre undersökande artiklarna på DN, senast om järnvägen. Som tidigare relativt frekvent tågresenär kunde jag konstatera bristerna i ledningsstolparnas standard utefter stambanan. Och nu ser vi resultatet.

Äntligen en professionell helhetsbild och förklaring till sakernas tillstånd

Tack för dagens intressanta och skrämmande artikel om tågkaoset i Sverige. Jag har så svårt att förstå hur vi i en tid av klimatångest inte kan se till att ha tåg som fungerar.

Användningen av begreppet ”avreglering” tycker jag dock är fel här. Kanske är det avsikten att lägga fokus på statens tillkortakommanden. Men som jag läser artikeln så landar den i kritik mot en avreglering vilket jag menar att detta inte är.

Jag tänkte bara säga tack så mycket för er artikel om järnvägen. En viktig och informationstät artikel! Jag hoppas att er text blir en kollektiv ögonöppnare som ökar medvetandet och höjer kunskapen och intresset för de bakomliggande problemen som tågtrafiken dras med. Tack igen och glad sommar!

Äntligen en professionell helhetsbild o förklaring till sakernas tillstånd. Jag hoppas och tror att det här kan/måste bli startskottet till förändring. Det kommer att ta väldigt lång tid men MÅSTE ju göras!!

Tack för din fantastiskt fina artikel om SJ. Den sätter fingret på mycket, som exempelvis upphandlingsraseriet.

Tack för en mycket intressant artikel i DN idag. Som järnvägsintresserad håller jag helt med om att raset började när SJ delades upp. Pengar styr allt och ingen är ansvarig numera. Sedan 35 år bor jag i Schweiz och vet att allt går om man bara vill (här görs allt underhåll under nätterna och påverkan på persontrafiken).

TACK för den förnämliga artikeln om galenskapen med tågen! Lite sen reaktion, journalistiskt sett, men jag vill ändå säga hur bra det är att ni journalister tar tag i viktiga saker i samhället!

Under veckan kom flera uppföljningsartiklar. Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) valde att inte ge en intervju utan en skriftlig kommentar. Den svarade inte på flera av DN:s frågor.

Ordföranden i Riksdagens trafikutskott föreslog nyligen en järnvägsberedning, liknande Försvarsberedningen för att få en bred politisk enighet. Förslaget röstades ned av Tidöpartierna.

Två exministrar från S och M ställdes mot väggen om vad de gjorde medan underhållsskulden ökade med 20 miljarder kronor under deras ministerperioder. Björn Rosengren (S) efterlyste en bred kommission.

Förre M-ledaren och SJ-ordföranden Ulf Adelsohn kallar situationen ”ett sönderstyckat kaos” och vill delvis återförstatliga järnvägsunderhållet.

Share.
Exit mobile version