Driftchefen Göran Bergström klappar på framrutan till en spårvagn som står parkerad i Stockholms Spårvägars depåhall på Djurgården i Stockholm.

– Den här var ute i trafik i går när det regnade. Då blev det läckage och det rann regnvatten ner på föraren. Det är inte bra. Så ska det inte vara, säger han och ler ett ironiskt leende.

Just detta exemplar levererades för ungefär sex år sedan.

– De ska ju hålla i 30 år, säger Göran Bergström och konstaterar att ett ekipage av den här sorten kostar uppemot 30 miljoner kronor.

Stockholms Spårvägar har i nuläget 19 vagnar i sin flotta. Nio av dem trafikerar Lidingöbanan, tio rullar längs med Spårväg City i centrala Stockholm. De kommer från det spanska bolaget CAF och omfattas av ett avtal värt drygt en halv miljard kronor som trafikförvaltningen tecknade med tågleverantören 2010. Enligt Göran Bergström krånglar i princip samtliga vagnar – ofta.

Främst är det bromsarna som går sönder. Våren 2023 var bekymren så allvarliga att samtliga tåg togs ur trafik. Men även elektroniken slirar. Dessutom förekommer en hel del mekaniska fel. 2020 upptäcktes allvarliga brister på fabriksnya tåg. För resenärerna har allmänt strul och inställda avgångar blivit en ofrivillig vardag.

– CAF har helt enkelt inte levererat och de ägnar oss för lite uppmärksamhet. Jag anser att det här är deras fel, säger Göran Bergström.

Reparationsarbetet sköts av personal från CAF.

– Men de har problem med personal, de är underbemannade. Dessutom har de haft brist på reservdelar.

För Stockholms Spårvägar är läget knepigt eftersom de sitter i SL:s knä.

– Vagnarna har köpts in av SL och de ägs också av SL, vi hyr dom bara. Men det spelar ingen roll för oss, det är ändå vi som får all skit. Det här är enormt frustrerande.

Frågan är då hur detta elände ska lösas. Stockholms Spårvägar har lyft saken återkommande med Region Stockholms trafikförvaltning. Att bara byta ut vagnarna går inte.

– Nu får vi leva med dom under den här avtalsperioden. Avtalet drar igång den 10 december och gäller tio år framåt, säger Göran Bergström och suckar.

Han menar att en lösning skulle kunna vara att hyra in andra vagnar.

– Men de befintliga vagnarna måste också vara kvar och då får vi se till att de blir bättre. I så fall måste en diskussion föras med CAF om att vi tar över vagnarna och servar dom själva. Då måste vi anställa fler tekniker och helt enkelt gå igenom vagnarna och se över vad det är som inte funkar.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är bekymrad över att strulet påverkar resenärerna.

– Det är extra tråkigt under sommaren när många vill åka ut till Djurgården, säger han och påpekar att trafikförvaltningen jobbar med Stockholms Spårvägar och CAF för att lösa bristerna och erbjuda alternativ för resenärerna.

– Det är högsta prio att få till en mer hållbar trafiksituation.

Trafikförvaltningen uppger att man ser mycket allvarligt på att spårvagnarna ideligen måste tas ur trafik.

– Fordonen har varit och är fortfarande till viss del behäftade med brister i både teknisk och tillverkningsmässig kvalitet, säger presschefen Andreas Strömberg.

Samtidigt menar han att bristerna i huvudsak är åtgärdade, så när som att en del hjulaxlar behöver tätas.

Är det möjligt att häva avtalet med hänvisning till problemen?

– Det finns en avtalsmässig möjlighet att ensidigt säga upp avtalet. Det skulle dock innebära att trafikförvaltningen själva måste hantera alla brister och åtgärder. Bedömningen hittills är att det är både snabbare och kostnadseffektivare att låta CAF slutföra sina åtaganden, säger Andreas Strömberg.

DN har sökt CAF för en kommentar.

Läs mer:

SL-spårvagnar tas ur trafik i en månad

Allvarliga fel på fabriksnya vagnar i SL-trafiken

Här har stockholmarna väntat på spårvagnen i elva år

Share.
Exit mobile version