Den här texten publicerades först i The New York Times.
Två poliser i San Bruno, en förort till San Francisco, genomförde alkoholkontroller på förare när de såg en bil göra en olaglig U-sväng precis framför dem. Men det var ingen rattfyllerist – det var en förarlös taxi från företaget Waymo.
Poliserna slog på blåljusen och körde upp bakom Waymo-bilen, som automatiskt stannade. Men de kunde inte göra mycket mer än att senare rapportera händelsen till en representant för företaget.
– Eftersom det inte fanns någon mänsklig förare kunde inte böter utfärdas, sade San Bruno-polisen i ett uttalande på Facebook, där de också publicerade en bild på en polis som tittar in i taxins tomma förarsäte.
– Våra bötesböcker har ingen ruta för ”robot”.
Den ovanliga trafikkontrollen illustrerar den utmaning polisen står inför när de försöker bötfälla förarlösa fordon för trafikförseelser – böter som annars skulle vara rutin om en mänsklig förare satt bakom ratten.
Förra året undertecknade Kaliforniens guvernör Gavin Newsom en lag som ger polisen rätt att utfärda ”anmälan om överträdelse för autonoma fordon” när de ser förarlösa bilar bryta mot lokala trafikregler. Men lagen specificerar inga påföljder kopplade till sådana anmälningar och träder inte i kraft förrän den 1 juli 2026.
– Fram till dess finns det inga tydliga regler i Kalifornien för hur lokala trafiklagar ska tillämpas på självkörande fordon, säger sergeant Scott Smithmatungol vid San Bruno-polisens trafikavdelning.
Waymo uppgav i ett uttalande att det autonoma körsystemet, kallat Waymo Driver, är ”utformat för att följa trafikreglerna”. Efter att ha granskat trafikstoppet i San Bruno meddelade företaget att man vidtagit ”omedelbara åtgärder för att åtgärda detta”.
Scott Smithmatungol berättar att det var tidigt på lördagsmorgonen, strax efter midnatt, som han och en kollega såg Waymo-bilen göra en olaglig U-sväng från en fil avsedd enbart för vänstersväng, precis intill en skylt som förbjöd U-svängar. Poliserna följde efter med blinkande ljus, och taxin stannade.
Enligt Waymo är bilarna programmerade att stanna på en säker plats när de upptäcker polisens blåljus och sirener.
Poliserna, som fått utbildning av Waymo, använde taxins tvåvägskommunikationssystem för att kontakta en representant för företaget. Denne tackade för rapporten om den olagliga U-svängen, enligt Smithmatungol. Därefter körde poliserna vidare och lämnade Waymo-bilen kvar.
– Förhoppningsvis kommer omprogrammeringen att förhindra fler olagliga manövrar, sade polisen i San Bruno i ett uttalande.
Till skillnad från Kalifornien har Arizona en lag som tillåter polisen att utfärda trafikböter till förarlösa fordon, precis som till vanliga förare.
Men sergeant Brian Bower, talesperson för polisen i Phoenix – där Waymo har erbjudit helt förarlösa taxitjänster sedan 2020 – säger att han inte känner till några fall där polisen faktiskt utfärdat sådana böter.
Han berättar att det varit mycket få problem med Waymo-taxibilar i staden, även om vissa fordon haft svårt att upptäcka gula varningsband. När olyckor har inträffat har det varit mänskliga förare som varit skyldiga.
Ändå menar Bower att Arizonas lag är bra:
– Den sätter autonoma fordon på samma nivå som våra medborgare, och det är en fördel för alla, säger han.
Den här texten publicerades först i The New York Times. c.2025 The New York Times Company
















