Förödelsen på platsen där planet slog ned invid flygplatsen i indiska Ahmedabad är i det närmaste total. Den fysiska identifieringen av 300 dödsoffer kommer att ta tid och kan till och med vara omöjlig, rapporterar flera medier.

En volontär på Civil Hospital berättar för BBC att många kroppar är så svårt förkolnade och skadade att fysisk identifiering kan vara omöjlig.

”Det är som att försöka skilja aska från aska.”

Air India-planet skulle till London från Ahmedabad när det kraschade några sekunder efter start. Enligt passagerarlistan fanns 169 indier, 53 britter, 7 portugiser och 1 kanadensare ombord.

En av de 242 passagerarna och besättningen ombord överlevde. Den brittiska medborgaren Viswash Kumar Ramesh, på väg hem till Storbritannien från semestern, tog sig på något mirakulöst sätt ur flygplanet. Sannolikt då han satt nära nödutgången.

I en intervju i indisk tv säger Ramesh att det kändes som att planet ”satt fast” i luften redan tio sekunder efter att det lyfte och att det försökte accelerera just före kraschen.

Planet träffade byggnader och akterpartiet fastnade i matsalen på en medicinsk fakultet. Totalt rapporteras att tio personer på marken dödades i kraschen.

På fredagseftermiddagen hittades flygplanets ”svarta låda” vid olika tillfällen. ”Svarta lådan”, som egentligen består av två starkt färgade lådor, är oförstörbara utrustningar som dels spelar in samtalen i cockpit, dels sparar planets flygdata. Fynden bör kunna snabba på utredningen. Men ännu vet inte experterna vad som orsakade olyckan.

Utredningar av flygolyckor kan ta månader eller till och med år. De kan bland annat orsakas av utrustningsfel, felaktigt underhåll, fågelkollisioner eller pilotfel.

Rörliga bilder och foton av flygkraschen i Ahmedabad väcker frågor.

En sak som överraskade var att planets nos pekade uppåt vid kraschen, vilken är ovanligt.

Planet, en Boeing 787 Dreamliner, har hittills ansetts vara ett säkert och aldrig olycksdrabbat flygplan. Piloterna ska ha varit väl samspelta efter att ha flugit ihop i många år.

Air India har jobbat hårt för att förbättra sin säkerhet efter ett antal olyckor. Deras senaste större krasch var 2020, då ett passagerarplan från Air India Express, ett dotterbolag, sladdade och sprack på en regndränkt landningsbana i den sydindiska delstaten Kerala. Minst 17 personer dog i den olyckan, enligt New York Times.

År 2010 kraschade ett Air India Express-plan ö i indiska Mangalore. Planet fattade eld och dödade mer än 150 personer.

Fakta.Olycksplanet

● Boeing 787 Dreamliner är ett av de mest moderna passagerarflygplanen på marknaden. Det finns mer än 1 100 787:or i drift. Modellen har hyllats för att vara mer bränslesnål än sina föregångare.

● Olyckan i Indien är den första med dödlig utgång med flygplansmodellen sedan den introducerades 2011. Olycksplanet hade stigit till en höjd av 190 meter när det av okänd anledning störtade mot marken, enligt data från Flightradar som spårar flygtrafik.

● Det amerikanska företaget har dock drabbats av en rad olyckor de senaste åren. Allra mest kända är de två som skedde 2018 respektive 2019 med 189 respektive 157 dödsfall. Det rörde sig då om Boeings 737 Max 8-modell, vilket innebar att just den specifika flygplansmodellen fick flygförbud under flera års tid.

Källa: The Guardian, TT

Läs mer: Bara en passagerare överlevde kraschen

Share.
Exit mobile version