– Helt fantastiskt, utbrister Erika Stenbeck som precis klivit ut ur sin port på Sveavägen tillsammans med sin dotter Isabella, 8.

Här, mitt på Sveavägen, brukar trafiken vara tät. Nu finns det inte ett motordrivet fordon så långt ögat kan nå, inget buller, inga avgaser. Det är första gången som Sveavägen stängs av och det riktigt myllrar av människor på gatan.

Isabella har grabbat tag i några kritor som hon målar asfalten i regnbågens alla färger. En bit bort arrangerar Sthlm bike cykelskola för alla barn, en orkester spelar finsk tango och mitt emot Observatorielunden står ljus ljusskulpturen Val och här är skall det strax bli en akrobatisk föreställning.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

– Att vi kan släppa ut våra barn rakt ut i gatan är verkligen en ynnest, konstaterar Erika Stenbeck.

Gustav Ramberg, pappa till Matilda, 3, håller med.

– Det här känns väldigt speciellt, som en unik chans att upptäcka Stockholm på ett nytt sätt, utan trafik, säger han.

Emelie Wallner Bravo från Sthlm Bike, som byggt upp en slingrig cykelbana utanför McDonalds, är också väldigt glad över att få vara här.

– Barnen som växer upp i stan är faktiskt sämre på att cykla än barnen utanför tullarna. De behöver en miljö där de säkert kan prova på och hitta balansen, säger hon.


Emelie Bravo, instruktör på Sthlm Bike, hjälpte barn att känna på hur det är att cykla på Sveavägen. ”Många barn i innerstaden är ganska dåliga på att cykla, de behöver en säker miljö”, säger hon.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Vid avspärrningarna på Odengatan och Kungstensgatan viker många förvånade bilister av denna invigningsdag.

– Många har inte nåtts av informationen om avstängningen, men väldigt få har klagat. Det är ju faktiskt bara att köra runt, det finns alternativa vägar. Vi guidar så gott det går, säger Tobias Franzén, säkerhetsvärd.

Det är också han som ska se till att snabbt få undan hindren om det skulle behöva röjas väg för räddningsfordon eller polis. Framkomligheten för dem har varit i fokus när man bestämt var tillfälliga torghandlare, uteserveringar och foodtrucks får stå.

Men alla glada miner till trots: det finns de som är upprörda.

– Det här gör man enkom för att bli av med oss. Det är ett dråpslag för raggarkulturen, säger Bosse Andersson, ordförande i raggarklubben Moonshine cruisers.

Sedan 50-talet har Sveavägen varit en viktig del av den klassiska ”raggarrunda” som man med jämna mellanrum kör genom Stockholm.

– Hade staden bara snackat med oss innan kanske vi hade kunnat komma överens om någonting som funkat för alla. Nu körde man över oss och fattade ett beslut. De säger att det bara är ett försök, men jag ger mig fan på att det blir permanent, säger Bosse Andersson.

Moonshine cruisers har redan genomfört en demonstration och kommer att genomföra fler i augusti.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP), som på lördagen invigde avstängningen, tycks ta det med ro.

– En hel del av de boende har störts av raggarnas cruising, jag tror de överlever att köra runt de här tre kvarteren. Det handlar om att hitta en balans, alla ska kunna använda staden, säger han.

Att stänga av tungt trafikerade gator till förmån för folkliv är lite av en global trend. Times Square i New York är ett exempel där ingen trodde det skulle fungera att temporärt stänga av – men där det blev succé efter första försöket som gjorde sedan 2009. I Stockholm finns det nu 45 olika platser där motortrafik tidvis är förbjuden och ersatt med socialt, mellanmänskligt liv.

I Stockholm är det den rödgröna majoriteten i Stockholm stad som ligger bakom idén. Syftet är att minska störningsproblemen med buller och avgaser till förmån för boende och besökare som istället ska kunna använda ytan till att umgås, ta del av kultur och olika evenemang som staden kommer att arrangera.

– Jag tror att många stockholmare längtar efter att folkmyller ska få ta plats, även på gator som Sveavägen, säger Lars Strömgren.

Dennis Wedin, oppositionsborgarråd (M) i Stockholm säger sig vilja se en mer permanent lösning för att göra Sveavägen grönare och mer levande.

– Den här tillfälliga lösningen riskerar bara att strula till trafiken rätt rejält, inte minst för blåljuspersonal. Det är också oftast det rödgröna styrets egentliga, politiska syfte, säger han.

Försöket med bilfria helger ska utvärderas i höst. Vad som händer sedan återstår att se.

– När det gäller trafikflödena är det oftast så att man överskattar problemen, bilisterna kommer hitta andra vägar. Sveavägen har en potential att bli en plats som fler vill vara på. Men det är inte förutbestämt hur vi använder vårt gemensamma utrymme, det är föränderligt. Och vi ska forma det tillsammans med stockholmarna, säger Lars Strömberg.

Fakta.Bilfria helger på Sveavägen

● Trafiken stängs av mellan Odengatan och Kungstensgatan från fredag kväll kl 22.00 till måndag morgon kl 05 följande helger:

15-16 juni

17-18 augusti

24-25 augusti

21-22 september

Hur påverkas trafiken?

När Sveavägen görs bilfri under helger uppskattas genomfartstrafiken totalt sett minska med cirka hälften. Den återstående trafiken kommer att ledas om med tillfälliga vägvisningar.

Busslinje 57 är den enda linje som trafikerar sträckan från Kungstensgatan till Odengatan på helgerna och kommer att ledas om under avstängningsperioden.

Utryckningsfordon kan ta sig förbi vid behov, liksom angöring av rörelsehindrade.

Källa: Stockholms stad

Läs mer:

Politiskt bråk om Stockholms nya miljözon

Share.
Exit mobile version