Den 16 januari är det vernissage för ”Asplund/Åman art rag collection”. Projektet är ett nästa steg för Michael Asplund som tidigare har producerat mattor utifrån Hilma af Klints och Olle Bærtlings verk, i samarbete med stiftelserna som förvaltar konstnärernas verk.

– Jag började fundera på vilka som skulle vara de mest spännande samtida svenska konstnärerna att göra ett sådant här projekt med, säger han.

Michael Asplund tog kontakt med curatorn Jan Åman. Han nappade direkt och snart hade man fått med sig Dan Wolgers, Cecilia Edefalk och Ernst Billgren.

– Det har varit ett fantastiskt roligt projekt. Tanken var att det skulle vara tre konstnärer från samma generation men med väldigt olika uttryck, säger Jan Åman.

Jan Åman tycker att mattan som föremål i dag har en marginaliserad plats i den moderna estetiken. Historiskt däremot har mattan haft en mer framskjuten roll.

– Det här är ett sätt att återintroducera mattan. Tanken har varit att konstnärerna ska skapa mattor för vår tid, säger Jan Åman.

De tre har skapat sammantaget 17 verk, i olika storlekar och alla i begränsade upplagor. Projektet ackompanjeras av en bok med transkriberade samtal mellan Jan Åman och konstnärerna som berättar om skapandeprocessen.

– I Ernst Billgrens fall har han vänt på perspektivet. Vad händer när man flyttar en bild från väggen till golvet? Man tittar på den uppifrån, säger Jan Åman.

Som vanligt när det gäller Dan Wolger skapade han sina verk i ett tillstånd när han ansträngde sig för att göra ingenting. Den här gången blev resultatet ett gäng ”ready mades”.

– Det är då som idéerna kommer till Dan. Han surfade runt på nätet och hittade bland annat barns svar på olika frågor. Det blev fantastiska mattor, säger Jan Åman.

En utmaning för konstnärerna har varit att översätta sina bilder till ett annat material. I Cecilia Edefalks fall blev den så stor att en matta inte är klar inför vernissagen.

– Det är en målning som föreställer en sol. När det gäller den sortens måleri måste översättningen bli väldigt exakt för att det ska bli bra. Att översätta mitt måleri till ett annat material är svårt. Det kräver både förståelse och kunskap. Det är själva övergången från ett material till ett annat som jag tycker har varit det mesta intressanta med projektet.

På vernissagen visas däremot mattorna ”Dom” och ”Charm”, vars förlagor är en serie ordskyltar som Cecilia Edefalk gjorde när hon gick på Kungliga konsthögskolan på 1980-talet.

Cecilia Edefalk är den bland konstnärerna med mest erfarenhet av att omvandla bild till textil. 2008 blev hon utsedd till årets Märta Måås Fjetterström-konstnär, vilket betyder att hon fick möjlighet att få ett konstverk utfört i textil i Märta Måås-Fjetterströms ateljé i Båstad.

– Jag var lite tveksam den gången, men den mattan blev jättefin. Jag tycker om att jobba ihop med duktiga konsthantverkare.

En annan matta som saknas på vernissagen är Ernst Billgrens ”Tavlor på utställning”, som kommer att visas när han i april ställer ut på Nationalmuseum. Övriga mattor visas på Helix i Stockholm från och med den 16 januari och två veckor framåt. Därefter kommer de att visas på utvalda platser i Stockholm under designveckan i februari.

Mattorna har tillverkats i Indien och är handknuta eller handtuftade. Samtliga mattor är till salu och kommer att kosta från 40 000 kronor och uppåt.

Share.
Exit mobile version