”Frågan är i princip avgjord.” skrev DN för ett knappt år sedan, efter att en majoritet i EU:s bägge lagstiftande församlingar hade röstat för en 16-årsgräns för A-traktorer i EU:s körkortsdirektiv. Att det skulle ruckas på var otänkbart.

Men Sverige lyckades förhandla till sig ett undantag – och det fick stöd under slutförhandlingarna om lagen natten till tisdagen.

– Man ska inte underskatta den här frågan. Det spelar stor roll för mångas frihet, för många föräldrar på landsbygden. Och jag tycker att det här är en vettig kompromiss, att bibehålla den svenska åldersgränsen men stärka säkerheten genom krav på riktiga körkortsprov, säger Johan Danielsson, socialdemokratisk EU-parlamentariker.

A-traktorer (som även kallas Epa) är ombyggda bilar som får köras i max 30 kilometer i timmen av 15-åringar med mopedkörkort. Den traditionen finns bara i Sverige.

Men i EU:s nya körkortsdirektiv föreslogs en ny körkortskategori för just bilar för ungdomar, alltså A-traktorer. De skulle få köras i 45 kilometer i timmen, från 16 års ålder och efter förarprov.

De svenska ledamöterna i EU-parlamentet ville bibehålla den tidigare svenska 15-årsgränsen, men var splittrade och misslyckades att få stöd för den linjen.

I EU-valsdebatten i fjol blev A-traktorn ett slagträ: svenska tonåringar på landet skulle drabbas av diktat från Bryssel.

Efter valet bestämde sig de två svenska EU-parlamentariker som sitter i transportutskottet, Johan Danielsson (S) och Tomas Tobé (M), att gemensamt försöka få igenom sänkt åldersgräns.

– Vi har skaffat oss ett kraftfullt stöd i EU-parlamentet i och med Moderaternas partigrupp och Socialdemokraternas partigrupp, säger Tomas Tobé.

Generellt ogillas nationella undantag i EU-sammanhang eftersom det undergräver de gemensamma reglerna.

– Jag förstår att man resonerar så. Men A-traktorer är ett svenskt fenomen, det är närmast en kulturell fråga. Det är samtidigt viktigt att EU visar förståelse för olika traditioner i EU-länderna och att vi i Sverige ibland står upp för svenska traditioner och intressen, säger moderaten Tomas Tobé.

Att driva igenom ett undantag för Sverige kostar i politiskt kapital. Har frågan varit värt det?

– Jag trodde aldrig att jag skulle lägga så många arbetstimmar på en sådan här förändring. Men det har varit värt det. Kanske kommer mina polska kollegor och knackar på min dörr någon gång och ber om stöd för ett polskt undantag nästa gång, säger Tobé.

Uppgörelsen om körkortsdirektivet i natt måste antas formellt av både parlamentet och rådet innan lagen börjar gälla.

Share.
Exit mobile version