Vem är Sveriges Tim Walz?
För Liberalerna är svaret partiledaren Johan Pehrson.
I ett strategidokument som Expressen tagit del av beskrivs hur Liberalerna ska föra fram likheterna mellan Pehrson och Demokraternas vice presidentkandidat.
Det amerikanska valet, och kampanjerna som omgärdar det, följs noggrant av både politiker och politiska strateger.
Marie Grusell är docent i politisk kommunikation vid Göteborgs universitet.
– Oftast fungerar inte amerikanska kampanjmetoder i Sverige, säger hon.
Anledningen till det är att länderna är för olika – både i det politiska systemet, och kulturellt.
Ta dörrknackning som exempel.
– Det fick en nytändning i Sverige 2010 i och med inspiration från USA och Obamas kampanj 2008.
– Men svenskarna vill nog oftast inte att någon kommer, vi gillar inte att öppna dörren för främlingar, säger hon.
Trots det sträcker sig försöken att ta amerikanska kampanjmetoder till Sverige långt tillbaka. Som 1968 när den moderata ledaren Yngve Holmberg försökte efterlikna John F Kennedy, eller när moderatledaren Ulf Adelsohn gjorde en stor entré i Scandinavium, Göteborg, 1985.
Den före detta republikanen Billy McCormac från Kalifornien är politisk analytiker för kommunikationsbyrån Gullers Grupp.
– Jag har varit på många sådana resor, men jag har aldrig sett att man har tagit någonting från USA och lyckats omsätta det i någon sorts svensk kontext, säger han.
Även Per Schlingmann, med bakgrund som partisekreterare och chefsstrateg hos Moderaterna, har gjort många resor över Atlanten i studiesyfte.
– Det jag tittade på var hur man jobbar med kampanjplanering och gräsrotsrörelser. Att samla in småbelopp, knacka dörr, ringa och allt oftare att jobba digitalt. Både S och M har ju väldigt stora dörrknackningsprojekt, säger han.
Trots det måste en svensk valrörelse ha sitt fotfäste i svensk kultur och mentalitet, menar han – skillnaderna mellan länderna gör det svårt för svenskar att kopiera presidentvalskampanjer.
– Vad jag tror man kan lära sig är snarare hur man vinner beskrivningen av sig själv, av vilka problemen är, och hur man definierar motståndaren, säger han.
Under valrörelsen har han observerat betydelsen av sociala medier och podcasts, som Trumps medverkan hos Joe Rogan. Han har en av USA:s största podcasts och avsnittet med Trump har nu över 40 miljoner visningar på Youtube.
– Det kan mycket väl vara så att vi ser det i Sverige nästa val, där Alex och Sigge och den typen av plattformar kanske får helt annan betydelse.
Billy McCormac siar att svenska politiker kommer att vara med i fler alternativa sammanhang – likt Kamala Harris som medverkade i podcasten ”Call Her Daddy”, en intervjupodd med stor kvinnlig publik.
– Men jag vet inte om jag kan se framför mig att Magdalena Andersson skulle gästa ”Det skaver”.
– I Sverige tycker jag att det känns lite mer filtrerat, redigerat, tillrättalagt, lite formellt. Om jag skulle önska någonting, så är det att man slipper lite av det, säger han.
Fakta.Marie Grusell om när svenska politiker inspirerats av USA
1968: Moderaternas partiledare Yngve Holmberg skulle lanseras som en svensk John F Kennedy och skaka hand med så många väljare som möjligt.
”Det gick inte bra”.
1985: Moderaterna hade ett möte i Scandinavium, där moderatledaren Ulf Adelsohn gjorde en entré inspirerad av en amerikansk presidentkandidat.
”Nästan som en krogshow i Las Vegas. Det var inte riktigt den här svenska lagom-mentaliteten”.
1994: Socialdemokraterna tog hjälp av amerikanska pr-strateger i kampanjandet. Socialdemokraterna vann valet, men strategerna från USA ledde till uppståndelse.
”Det passade inte riktigt ett arbetarparti att man skulle ha pr-konsulter för att vinna val”.
Fakta.Vad kommer vi se mer av i den svenska valrörelsen?
● ”Negative campaigning” – att man försöker sätta sina motståndare i en kontext där de framställs i dålig dager, tror Marie Grusell.
● Ledande politiker kommer att söka sig till otraditionella format och alternativa medier, tror Billy McCormac.
● Partiledarna kommer jobba mer med sin personliga profilering och med hjälp av sociala medier gestalta sig själva som man tycker att man borde vara gestaltad, tror Per Schlingmann.
Men Per Schlingmann ser däremot en risk med att svenska politiker kan ”gå för långt” i att efterlikna de amerikanska presidentkandidaterna, eftersom det finns en starkare kultur i Sverige att rösta på ett parti, snarare än en person.
Han tror att svenskarna hellre ser autentiska, lite tråkiga ledare, som fokuserar på sakfrågor – snarare än ledare som likt Tim Walz poserar med fläskkotletter.
– Göran Hägglund var otroligt rolig, men det fanns ingen korrelation mellan det och hur många som röstade på KD, säger han.
Läs mer: Kan Tiktok hjälpa Kamala Harris att vinna valet?
Så blev kokosnötter en symbol för Kamala Harris
Kampanjflopparna som ingen vill minnas