Den svenska paviljongen på klimatmötet COP29 i Baku är tapetserad med hoppfulla budskap, mot en varm bakgrund med skogar och skärgård. ”Together, let’s pioneer the possible”, ”Sweden – The Climate Matchmaker”.

Det är här som nya affärsmöjligheter skapas för de svenska företagen på plats, allt från Ragnsells till Ikea.

– Jag ser oss lite som Tinder för klimatet, vi lyfter fram olika partners på olika sätt, säger Yvonne Pernodd, Europachef på Business Sweden.

Och så får folk svajpa höger eller vänster?

– Ja, lite så är det ju. Vi visar saker där vi är duktiga och försöker hitta lämpliga partners. Och företagen är väldigt nöjda.

Strax före klimatmötet blev det tydligt att regeringen Kristersson siktar på att förstärka fokus på de svenska företagens affärsmöjligheter på klimatmötet. Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) kallade till en pressträff tillsammans med biståndsminister Benjamin Dousa (M), med nyheten att en ny utredning skulle tillsättas om det internationella klimatarbetet. Bland annat ska utredaren undersöka vilka affärsmöjligheter som finns för svenska exportföretag i utvecklingsländernas klimatplaner.

När klimatminister Romina Pourmokhtari på onsdagen anlände till klimatmötet COP29 i Baku, var budskapet i linje med den nya strategin. Inför världens länder höll hon ett tal som manade till handling – men också en uppmaning om att ta hjälp av svenska företag i omställningen i respektive land.

– Sverige står redo att bli er ståndaktiga partner i att skapa och implementera era ambitiösa klimatplaner, sade klimatministern och fortsatte:

– Vår egen strategi bygger på att utnyttja innovationen och dynamiken i vårt näringsliv. Många är med oss i dag, och visar vägen för lösningar som sträcker sig från förnybar energi, kärnkraft, grönt stål och hållbara finanser.

Sverige är långt ifrån ensamt om att leta affärsmöjligheter på klimatkonferensen – i exempelvis den tyska montern syns liknande budskap – men skiftet i den svenska tonen skapar ändå kritik från civilsamhället.

– Sverige har gått från att fokusera på människors rätt till ett drägligt liv till att leta affärsmöjligheter. Nu säger man oförblommerat att det är Sverige först, säger Karin Lexén, ordförande för Naturskyddsföreningen.

För klimataktivisten Omkar Subedi är satsningarna provocerande. I september slog katastrofala översvämningar till mot hans hemland Nepal, med över 200 döda. Nu är han på klimatmötet i Baku för att be om omvärldens stöd – men det han möts av gör honom rasande.

– Vi förlorar miljontals dollar på grund av klimatkatastrofer. Tusentals människor dör i klimatkatastrofer. Och vad ger ni oss här? Ingenting! Varje år samlas ni här, tror ni att ni är på semester?

Vad vill du säga till dem som kommer hit med ambitionen att göra affärer?

– Vi lever väldigt nära naturen i Nepal, en liten förändring i klimatet får enorma konsekvenser. Vi drabbas av klimatkatastrofer varje månad nu. Och så åker ni hit och pratar om era fina företag i era lyxiga montrar. Ni stjäl utrymme från oss som verkligen drabbas av krisen, säger han.

Det förstärka fokuset på att lyfta fram de svenska företagen sammanfaller med att Sverige fortsätter tappa på den globala klimatrankningen Climate Change Performance Index (CCPI). Under flera år rankades Sverige högst av alla de 63 länder som är med i kartläggningen, men de senaste åren har bilden förändrats. Förra året skedde ett ras med fem placeringar och i år fortsätter resan nedåt, med ytterligare en plats. Orsaken är framför allt förändringar i klimatpolitiken, där flera åtgärder – som elbilsbonus och flygskatt – har avskaffats av regeringen Kristersson.

Raset får EU-parlamentarikern Emma Wiesner (C) att bli orolig för Sveriges roll i de globala förhandlingarna.

– Det är bedrövligt. Regeringen låtsas som att det regnar, man monterar ner policyer och ersätter med utredningar och tror inte att det ska märkas, säger hon.

Vad borde regeringen göra, som du ser det?

– Man måste förstå att möjligheterna framåt för Sverige ligger i att vara en nyckelspelare. Det är få fotbollsspelare som heter Zlatan, men blir man en Zlatan så förändrar man spelplanen. Varför resonerar man inte på samma sätt i klimatpolitiken? Vi kan vara för klimatet vad Zlatan är för fotbollen. Nu är vi snarare en Korpenspelare, säger hon.

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) slår dock tillbaka mot kritikerna. Hon är inte orolig över att Sverige tappar på rankningen – och menar att Sveriges företag kan visa hur klimatomställningen kan ske hand i hand med ekonomisk tillväxt.

– Jag är stolt över att göra en omläggning av Sveriges klimatpolitik och stolt över att få avveckla bilbonusen som finansierade fabriksnya elbilar till hushåll som har det väldigt bra ekonomiskt, säger hon.

Vad säger du till dem som blir provocerade av att Sverige kommer hit med ökande utsläpp och samtidigt vill att landets företag ska tjäna pengar?

– Jag vill säga till dem att Sverige är en väldigt ambitiös part i de här förhandlingarna. Många länder säger att det finns en motsättning mellan fattigdomsbekämpning och klimatarbete. Vi måste tydligt visa att vi kan erbjuda båda och, svenska företag kan bidra till välstånd i era länder och samtidigt minska utsläppen, säger hon, och kastar en blick bort mot en annan del av konferensanläggningen.

– Det är väldigt stor skillnad mellan svenska företag och Opec som står där borta i sin monter och arbetar för motsatsen.

Läs mer:

Fossillobbyisten på klimatmötet: ”Borde använda så mycket gas som möjligt”

Sverige fortsätter tappa i klimatrankning – efter Indien och Marocko

Fossilaffärer på klimatmötet väcker vrede: ”Som att sälja cigaretter på cancerkonferens”

Share.
Exit mobile version