Sociala medier fylls av influerare och produkter – men det är ofta oklart vad som är reklam och inte. Det slår Sveriges Konsumenter och ett antal europeiska konsumentorganisationer fast i en ny rapport.

De har undersökt hur företag och influerare marknadsför ohälsosam mat på sociala medier.

– Vi är bekymrade över att den här marknadsföringen av skräpmat eldar på en ohälsosam utveckling hos barn och unga, säger Johanna Hållén på Sveriges Konsumenter.

Av cirka 300 granskade inlägg misstänks cirka två tredjedelar sakna reklammärkning. Det kan till exempel handla om personer som tidigare märkt liknande inlägg som reklam, eller visar upp saker på ett sätt som liknar dold marknadsföring.

– Vår granskning visar återigen att smygreklamen när det kommer till influencermarknadsföring är allt för omfattande, konstaterar Johanna Hållén.

Organisationerna kan dock inte alltid vara säkra på att det är dold reklam, så genomgången ska ses som en indikation.

Vissa fall är tydligare än andra, enligt Johanna Hållén.

– Vi har sett en rad inlägg där influencers har lagt ut filmer där de och deras barn får produkter av en maskot utan att inläggen är reklammärkta. I andra fall är det svårare att leda i bevis utan att ha kvitton och liknande.

Johanna Hållén menar att just otydligheten gör det ännu viktigare att skärpa reglerna.

– Vi tror de flesta fall handlar om att de får betalt på ett eller annat sätt. I dag behöver tillsynsmyndigheterna bevisa att det är betald reklam, när det egentligen borde vara tvärtom.

En annan fråga är hur varumärken och influerare kommunicerar mot barn och unga.

– Många använder manipulerande metoder för att trigga snabba köpbeslut. Man vädjar till känslor och hetsar till köp med tidsbegränsade rabattkoder.

Hon lyfter exempel där rabatter och reklamlänkar placeras dolt i kommentarsfälten under inläggen.

Tidningen Råd & Rön publicerade nyligen årets ”skamlista” över de företag och personer som fått mest anmälningar till Konsumentverket. I toppen fanns bland annat telekombolag men även Bianca Ingrosso och hennes mamma Pernilla Wahlgren.

Sveriges Konsumenter vill bland annat se möjlighet att omedelbart bötfälla dem som bryter mot lagen.

– Det är tydligt att det inte räcker med de vitesförelägganden som Konsumentverket ger. Samma influencers säger förlåt och gör om samma fel gång på gång.

Fakta.Undersökningen

● Under mars och april i år övervakade 5 konsumentorganisationer inom EU, inklusive Sveriges Konsumenter, löpande inlägg och videos (stories) på Instagram från svenska och europeiska influerare kopplade till ett antal varumärken. Urvalet på 300 inlägg fokuserades på marknadsföring av ohälsosam mat, bland annat till barn (särskilt livsmedel med högt innehåll av fett, salt och socker – så kallade HFSS-livsmedel).

● Utöver det granskade även 13 organisationer så kallad ultra fast fashion på TikTok, Instagram, YouTube och Snapchat.

● Sveriges Konsumeter är en oberoende ideell organisation.

Läs mer:

Så vänder AI uppochned på reklamvärlden

Sminkmärke i reklamsamarbete med porrskådespelare

Share.
Exit mobile version