Enligt Maria Wiezell, konsumentrådgivare och expert på konsumenträtt på Sveriges konsumenter, måste man göra skillnad på affärsmoral och juridik i många av fallen där man råkat göra fel i parkeringsapparna.
Rättsligt finns det ofta inte så mycket att göra för de drabbade. Det är fastslaget i Högsta domstolen att det är konsumentens ansvar att skriva in rätt information. Man ingår ett avtal med parkeringsbolaget så fort man startar parkeringen.
Men är det rimligt att en feltryckning ska kosta tusenlappar?
– Man kan tycka att det är omoraliskt och oetiskt att kräva en äldre person på det här beloppet, när man direkt ringer och säger att det blev fel. Och det finns inte heller något som hindrar bolagen från att vara mer generösa än vad lagen stadgar, säger Maria Wiezell.
Varken konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen gäller för parkeringar.
Men normalt sett har man ångerrätt på parkeringsavtal om man som privatperson hyr en parkeringsplats av ett företag, under förutsättning att du ingått avtalet på distans, till exempel på internet eller genom sms.
Har du köpt en parkeringsbiljett via en automat har du däremot inte någon ångerrätt.
Du har inte heller ångerrätt efter att parkeringstiden gått ut.
– Så om man inom 14 dagar ångrar köp av månadsbiljett eller enstaka biljett så ska man ha rätt att ångra sig. Har man inte fått korrekt och fullständig information om ångerrätten så förlängs den i upp till ett år. Har man fått det kan man få betala för den del av parkeringstiden som redan har förflutit, förklarar Maria Wiezell.
Enligt Wiezell kan man vända sig till parkeringsbolaget och säga att man vill utnyttja sin ångerrätt.
– Är det ett seriöst bolag så känner de till vad det är och bör rätta sig efter det, säger hon.
Detta gäller alltså om man köpt en parkeringsbiljett som ännu inte löpt ut. Samma sak gäller om man fått en kontrollavgift för att man råkat lämna fel information i appen, även då kan man begära att få ångra köpet om inte parkeringstiden gått ut.
Om parkeringsbolaget vägrar att betala tillbaka kan man anmäla det till ARN, allmänna reklamationsnämnden. Men där tas bara ärenden som rör minst 1 000 kronor upp i den här typen av fall, och ärenden som gäller kontrollavgifter behandlas inte.
– Däremot borde de pröva parkeringskostnaden och reklamationer av parkeringskostnad och eventuell ångerrätt, menar Maria Wiezell.
Hur ofta feltryckningar i appen leder till böter är svårt att säga.
– Men det är ett problem som vi stöter på, och speciellt skulle jag säga att det drabbar äldre, som kan ha problem med syn, och motorik i fingrarna. Det kan bli fel när man är lite stressad och inte så van att använda appar, säger Maria Wiezell.
DN har också fått reaktioner om att äldre drar sig för att ta bilen på grund av att de inte kan hantera parkeringsapparna, och är rädda för att göra fel. Detta var särskilt problematiskt under pandemin, när man skulle undvika att åka kollektivt.