2023 var första året där försäljningen av vagnar för hundar passerade barnvagnar hos en ledande onlinebutik i Sydkorea, rapporterar Wall Street Journal.
Parallellt med att barnafödandet sjunker har trenden med vagnar för husdjur skjutit i höjden. Hos en stor digital djurbutik har försäljningen fyrdubblats sedan 2019.
– Ägandet av husdjur ökar och därmed ökar även mängden pengar folk spenderar på dem, när de väljer husdjur över att skaffa barn, säger Pet Friends vd Yoon Hyun-shin till tidningen.
Några anledningar bakom det låga födelsetalet i Sydkorea är en kombination av höga kostnader för att fostra barn och svårigheten att kombinera familjeliv med yrkesliv.
Regeringen jobbar nu med olika lösningar för att uppmuntra barnafödandet. Bland annat erbjuder de pengar till familjer som väljer att skaffa barn – upp till flera tusen kronor per månad under barnets första år.
Man har också provat andra, mer kreativa lösningar, så som att arrangera dejtingevenemang där par som väljer att bli ihop kan vinna olika priser.
2023 var födelsetalet i landet 0,72 barn per kvinna i fertil ålder. Det är en minskning från 0,78 från året innan, enligt BBC.
Det kan också jämföras med snittet i världen – som ligger på omkring 2,3.
Enligt OECD krävs en barnafödsel på 2,1 för att bibehålla en stabil folkmängd i ett land, om man förutsätter att landet inte har någon invandring.
Sydkoreas president Yoon Suk-yeol har nyligen kallat det ständigt minskande födelsetalet för en ”nationell nödsituation”. Han vill att regeringen ska starta ett specifikt departement för att motverka nedgången.
– Vi kommer att mobilisera hela nationens kapacitet för att övervinna de låga födelsetalen, som kan betraktas som en nationell nödsituation, sade han i maj enligt BBC.
Läs mer:
Många kvinnor väljer bort barn i Sydkorea – Kim Jae-Hee blev till sist mamma