Högst upp i ett gårdshus på Östermalm, med utsikt över Riddargatans takåsar, ligger Bolts Stockholmskontor. Det estniska mobilitetsbolaget har en inredning som andas mer startup än taxibolag.
Utöver taxiresor sysslar Bolt i dag med delningstjänster för både elsparkcyklar och elcyklar, man erbjuder matleveranser och nu lägger man till ett ytterligare område på listan: självkörande bilar.
I våras knöt Bolt till sig svenskan Charlotte Eisner. Hon har tidigare jobbat med självkörande fordon på både Geelyägda Zeekr och Saabavkomman Nevs. Men medan konkurrenterna Uber och Lyft varit högljudda kring sina autonoma ambitioner var det fortsatt tyst från Bolt. Fram tills nu.
Med ett nytt partnerskap med kinesiska teknikbolaget Pony.ai skruvar Bolt upp volymen rejält. Nu siktar bolaget på att bli en av de första – och största – med förarlösa bilar i Europa.
– Vi har utvärderat en mängd potentiella partners för att hitta ett bolag som har kapacitet att snabbt ta produkten till marknaden – som inte behöver en säkerhetsförare, berättar Charlotte Eisner, ansvarig för affärsutveckling och strategiska partnerskap inom autonoma fordon på Bolt.
Pony.ai har globalt en flotta på över 700 robotaxibilar och har mer än 55 miljoner testkilometer i ryggen. Valet av partner är ett resultat av en lång och noggrann process.
Europa ses som en snabbt växande och lovande marknad för autonom mobilitet, och många aktörer står i startgroparna. Att Bolt redan i dag har 200 miljoner användare registrerade i sin app ger bolaget en stor fördel.
Till skillnad från den bild som ofta målas upp om en framtid där robotar helt ersätter mänskliga förare, betonar Bolt en annan strategi.
– Vi värdesätter och kommer fortsätta att bry oss om våra förare. Vi tror inte att man kommer att ta bort alla förare, någonsin, säger Charlotte Eisner.
De förarlösa bilarna ska i stället vara ett komplement, exempelvis vid högt tryck eller i områden dit det är svårt att få bilar vissa tider på dygnet. Målet är att öka tillgängligheten och erbjuda nya typer av tjänster – till exempel sjuktransporter och skolskjutsar.
– Det kommer att vara ett absolut krav. Att komma till en stad och säga ”Hej, vi tänker lansera lite coola robotaxiflottor här”, det kanske kan fungera lite här och där. Men investeringen i infrastruktur är ganska rejäl, därför siktar vi på att ha långsiktiga kontrakt för att göra det här på bästa möjliga sätt. Planen är ju att bilarna ska rulla 20 timmar om dygnet, säger Eisner.
Redan nästa år inleder Bolt sina första pilottester i Europa. Flera svenska städer finns med på en prioriteringslista, avslöjar Eisner, men det lär dröja innan de syns här. En av anledningarna är det svenska klimatet.
– Norden har fortfarande snö och slask, och de här robotsystemen är inte helt hundra under snöiga förhållanden än.
Läs fler artiklar om Motor




