Kort efter DN:s avslöjande om att S-lotter säljs med aggressiva metoder mot äldre från ett callcenter i Barcelona avslutade Kombispel sitt samarbete med telemarketingföretaget Effective Communication. De senaste fem åren har totalt fyra bolag som driver telefonförsäljning samarbetat med Kombispel. Bara under 2023 hade de avtal med tre olika telemarketingbolag, enligt Kombispel själva.

En företagare som drivit telemarketingbolag i över 20 år har tillfrågats av Kombispel om att börja sälja lotter vid två tillfällen de senaste åren, 2017 och 2019.

Men det blev aldrig något samarbete.

– Vi har tackat nej båda gångerna när vi förstått hur man betalar, säger företagaren.

Även en annan företagare, som DN träffat, berättar en liknande historia. Båda vill vara anonyma eftersom branschen är liten, och många kunder jobbar med flera företag samtidigt.

I mejlkonversationer som DN tagit del av preciseras Kombispels förväntningar på försäljningen av S-lotter. Lotteriföretaget räknade då, för några år sedan, med att telefonförsäljarna ska nå över 20 personer i timmen.

– Det är helt omöjligt. Det går inte ens i teorin, säger en av företagarna.

En rimlig förväntan är mellan 10 och 15, enligt företagarna.

De berättar att Kombispel erbjöd en helt rörlig ersättning. Telemarketingbolagen skulle alltså inte få betalt per timme, utan endast per såld lott. Även det framkommer i mejlkonversationer som DN läst.

Företagarna menar att den pressade betalningsmodellen leder till aggressiva försäljningsmetoder.

– Jag förstod ganska snabbt att det är omöjligt att genomföra uppdraget utan att man antingen fuskar, eller betalar ut löner som egentligen är alldeles för låga, säger en av dem.

Han lyfter att en helt provisionsbaserad ersättning inte är ovanlig i sig, men att det kräver att ersättningen per såld lott är hög för att det ska bli ekonomiskt hållbart för underleverantören.

– Vi har kollektivavtal. Det betyder att vi ger vår personal lön oavsett om de presterar eller inte. Det är vårt ansvar som arbetsgivare att ta den risken.

Företagaren menar att Kombispel betalade ”alldeles för dåligt”.

– Om man har en sådan affärsmodell så skapar det ju alltid risker för att man tar genvägar. I det här fallet skulle det inte bara handla om att göra avkall på sin affärsetik, utan man måste gå långt över gränsen för att få ihop kalkylen.

Det säger företagaren, som hade sin sista kontakt med Kombispel så sent som hösten 2023. Då hade Kombispel nyligen avslutat samarbetet med telemarketingbolaget Rekomarketing, efter att Expressen avslöjat tvivelaktiga försäljningsmetoder i säljarnas manus.

Telemarketingföretagaren hörde av sig till Kombispel med hopp om att de nu förstått att de behövde ändra villkoren för sina underleverantörer. Han berättar att han blev besviken när han förstod att Kombispel fortfarande betalade prestationsbaserat – trots kritiken mot försäljningen.

– Det är omöjligt att uppdragsgivaren, Kombispel, inte har förstått det här, att det blir konsekvenserna av hur de betalar, säger han.

I en kommentar till DN bekräftar Kombispels nya vd Jonas Nygren att de haft avtal med rörlig ersättning.

”I vårt arbete med utredningen vet vi nu att det tidigare även funnits avtal med ersättning per order”, skriver Nygren.

Han skriver också att han tar kritiken om att Kombispels betalningsmodell leder till tvivelaktiga försäljningsmetoder ”på största allvar”.

”Den kritiken kommer definitivt ingå i den utredning som jag genomför”, svarar Nygren.

Vad säger ni om att ni nekats samarbetspartners av den anledningen?

”Det är inte bra om det skett av den anledningen. I arbetet med utredningen har jag som princip att se på alla anklagelser och påståenden mot verksamheten med öppna ögon och inte utesluta något.”

Tar ni ansvar för att högt ställda krav på försäljning i kombination med låg ersättning kan pressa försäljare till tveksamma metoder?

”Ja, det är mot den bakgrunden vi nu har stoppat telemarketing av Kombispels lotterier.”

Nygren skriver att Kombispel ”ska ha betalat Effective en fast timersättning”. Trots det pekar vittnesmål från deras kontor i Barcelona på att kraven på försäljningen var alldeles för höga.

En tidigare medarbetare, som arbetat på kontoret en längre tid i högre positioner, menar att problemet med ”fulsälj” var värst vid försäljningen av Kombilotter.

– De anställda hade inte en tillräckligt bra lön för att våga sälja helt regelrätt, och ledningen hade för höga krav eftersom Effective går med på en för hög förväntansbild, säger den före detta medarbetaren i Barcelona.

Branschorganisationen Kontakta, som i veckan beslutade om att utesluta Kombispel, har även de lyft kritiken mot Kombispel som uppdragsgivare.

– Kombispel har haft motsvarande, liknande eller andra typer av problem med andra underleverantörer tidigare. Då drar vi slutsatsen att det inte är underleverantörerna som är problemet i alla delar, utan att det är Kombispel som har ett inneboende problem, säger deras tillförordnade vd Tina Walroth.

DN har på nytt sökt Effective Communication.

Fakta.Kombispel och telemarketingbolagen

Förutom Effective Communication och Rekomarketing har Kombispel även arbetat med telemarketingbolagen 3C Online och Relinx.

3C Online har inte velat kommentera samarbetet.

DN har sökt Relinx utan framgång.

Läs mer:

Unga säljer S-lotter i Barcelona: ”Lurar gamlingar som inte har pengar”

Andersson om S lotteri: Nya styrelsen ska göra rent hus

Personer i S-ledningen ska ha varnats internt för säljmetoderna

S slutar med telefonförsäljning av lotter – sparkar vd

Share.
Exit mobile version