Enligt Telia skulle den svenske mannen med rötter i Iran fått hantera uppgifter kring en av bolagets kunder, om anställningen av honom blivit verklighet.
Vem kunden är kan Telia inte avslöja på grund av ett säkerhetsskyddsavtal mellan parterna, däremot får de efter samråd med kunden tillåtelse att avslöja för DO att kunden är ”del av totalförsvaret”.
Telia skriver också att uppgifterna mannen skulle fått ta del av är av intresse för ”den specifika främmande staten som är aktuell i detta ärende”, alltså Iran.
Mannen har tidigare berättat för DN att hela anställningsprocessen gjorde halt så fort rekryteraren fick veta att han hade rötter i Iran, och han var en av många svensk-iranier som vittnade om ett liknande mönster på olika företag och myndigheter. De ansåg sig alla drabbade av ett generellt och diskriminerande anställningsstopp till följd av Sveriges ökade vaksamhet mot iranska agenter.
Justitieminister Gunnar Strömmer (M) försäkrade då gruppen om att ingen skulle få bli avfärdad enbart på grund av sin härkomst, och efter en anmälan från mannen som ratats av Telia bestämde sig DO i början av sommaren för att pröva hans fall.
I brevväxlingen mellan ombudsmannen och bolaget medger Telia att någon fördjupad säkerhetsprövningsintervju aldrig ägde rum, men hävdar ändå att en grundlig prövning gjorts. På det underlaget avslutar DO ärendet.
– Vi har godtagit den uppgiften, att de gjort en prövning inom de lagar och regler som vi har, säger Karin Ahlstrand Oxhamre, chef för DO:s rättsenhet.
Mannen i det här fallet var bara 4 år när han kom till Sverige och har ingen familj kvar i Iran. Det är 18 år sedan han var där på besök, säger han, men inget av detta fick han möjlighet att berätta för Telia, eftersom de avbröt kontakten utan fördjupade frågor till honom.
Enligt lagen måste det alltid ske en individuell prövning av den som söker en säkerhetsklassad tjänst, men i dagsläget finns alltså ingen möjlighet till insyn i hur detta görs och den som får nej kan aldrig överklaga. En omständighet som DO länge kritiserat.
– Den här tillsynen understryker återigen behovet av en möjlighet till överprövning, säger Karin Ahlstrand Oxhamre.
Hur säker är ombudsmannen på att anmälaren inte diskriminerats?
– Nej, det är samma som i många fall, vi är ju inte helt säkra, för vi har ingen insyn i vad som lagts till grund för bedömningen. Telia har uppgett att de är förhindrade att svara på DO:s frågor på grund av det säkerhetsskyddsavtal som ingåtts.
Han blev ju aldrig intervjuad, det är alla ense om, så den enda uppgiften han har lämnat till Telia är sin historiska koppling till Iran. Vad tyder egentligen på att de haft mer att gå på?
– Det får du fråga Telia om. Vi har fått veta att tjänsten är säkerhetsklassad och att de uppgifterna som kommit fram var sådana att han inte går igenom. Det har vi fått förlita oss på, säger chefen för DO:s rättsenhet.
Den svenskiranske mannen är besviken på utfallet
– Jag var inte ute efter kompensation, eller nåt, bara rättvisa. Jag trodde att DO fanns för att kunna hjälpa mig med det, men tydligen har de inte rätt instrument de heller, säger han.
DN söker Telia.