Bilden spreds snabbt på nätet under trettondagshelgen. Ett femtiotal semestrande Teslabilsägare köade på en snöpackad gata i Malung. De tjugo Teslaladdarna i den lilla orten var inte nog under några timmar.

Händelsen blev snabbt ett slagträ i den nu drygt ettåriga Teslakonflikten – den längsta arbetsmarknadskonflikten i Sverige på över 80 år.

På sajten Alltomelbil skyllde Teslas chef för laddnätverken, Max de Zegher, helgens laddkaos på IF Metall och andra fackförbunds sympatiåtgärder.

Max de Segher sade bland annat att ”Superchargers inte får ström på grund av att energibolag hindras från att ansluta stationerna” till sajten Alltomelbil. Han vill inte låta sig intervjuas av DN.

På IF Metall svarar biträdande avtalssekreterare Simon Petersson:

– En anledning till bilkön är Teslas ovilja att teckna kollektivavtal. Det är sympatiåtgärder från Elektrikerförbundet i detta fall som inte drar fram el till nya laddstationer.

Vad är ert ansvar i att Teslaägare fick köa?

– Vi står inte utan skuld. Men det är en konsekvens av att våra medlemmar inte får kollektivavtal. Tesla vill ha en massa fler laddstationer – men det kan inte ske på bekostnad av arbetarnas rättigheter.

Samtidigt öppnade Tesla 142 nya laddare på tolv laddstationer under 2024 runt om i Sverige.

Det var den 27 oktober 2023 som IF Metall tog ut 130 bilmekaniker i strejk. Målet: att få Teslas svenska dotterbolag att teckna kollektivavtal – en grundbult i den så kallade Svenska modellen, där arbetsgivare och fack styr över viktiga delar av arbetsmarknaden, med politiker och lagstiftning på armlängds avstånd.

Strejken är nu inne på sin femtonde månad. Enligt IF Metalls Simon Petersson är drygt hälften av bilmekanikerna i Teslas Sverigebolag organiserade i IF Metall. Samtliga IF Metallmedlemmar är uttagna i strejk.

– Antalet som strejkar har ökat. Den senaste siffran jag har är från dagen innan julafton och då var 61 personer uttagna i strejk. Totalt finns mellan mellan 100 och 120 personer inom IF Metalls avtalsområde.

Till detta kommer sympatiåtgärder i tolv andra fackförbund, bland annat Elektrikerförbundet vars medlemmar varken installerar nya Teslaladdare eller drar fram el till dessa.

Sympatiåtgärder – exempel

Den sympatiåtgärd som fått mest uppmärksamhet är den så kallade postblockaden som försvårat distributionen av registreringsskyltar till nya Teslabilar. Det är medlemmar i fackförbunden Seko och ST som inte distribuerar brev och paket till från Postnord Teslabolaget, som gång på gång lyckats runda detta och få fram skyltar ändå. Där har Tesla överklagat ett beslut från Transportstyrelsen till Förvaltningsrätten.

Trots hamnblockader i Hamnarbetarförbundet och Transportarbetareförbundet har över 20 000 Teslabilar i stället tagits in i Sverige via vanliga bilfärjor där elbilarna ställs på vanliga biltransportlastbilar.

Vad händer nu då? På frågan om fler förhandlingar är inplanerade säger IF Metalls Simon Petersson:

– Vår inställning är glasklar: Vi är beredda när som helst under vilka förhållanden som helst redo att sätta oss att förhandla. Vi kommer att avbryta alla stridsåtgärder om kollektivavtal tecknas.

Medlingsinstitutet har en medlare inkopplad sedan konflikten utbröt. Men där ser chefjuristen Per Ewaldsson ingen ljusning.

– Det har varit en svår nöt att knäcka. Det kokar ner till att bolaget vägrar teckna kollektivavtal samtidigt som IF Metall kräver ett avtal.

En medlare har med jämna mellanrum haft kontakt med parterna.

Finns det något nytt som pekar på en lösning?

– Nej, principfrågan kvarstår. Det är låsta positioner.

Den stora frågan är: Hur länge kan strejken pågå? IF Metall har en en strejkkassa på drygt 10 miljarder kronor som knappt naggas i kanten. Då är frågan om var opinionen står större.

Ett svar är att Tesla säljer allt fler bilar. Teslas mindre suv, Model Y, blev den bäst säljande bilen i Sverige 2024, för andra året i rad. Teslamodellen som tillverkas utanför Berlin registrerades i 18 293 exemplar enligt Mobility Sweden. En delförklaring är Teslas kampanjer på nollränta.

Teslas svenska presschef Maria Lantz vill inte låta sig intervjuas för denna artikel, men skriver i en kommentar bland annat att det svenska bolaget under 2024 ”infört tjänstepension redan från 22 års ålder, årlig löneökning för samtliga anställda samt deltidspension”. Samt att de inte vill ingå kollektivavtal eftersom de ”redan erbjuder likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar”.

Det sistnämnda motsägs av IF Metall.

– Vi kan strejka otroligt, otroligt länge, säger IF Metalls Simon Petersson.

Share.
Exit mobile version