Borde man inte kunna köra 46 mil i sträck nu för tiden?

Jo, det borde vara möjligt men med rätt bil. Valet för vår testkörning föll på en Volkswagen ID.7 Pro S Tourer, Volkswagens nya kombi som är den mest sålda under årets första månader. Pro S betyder att den har ett större batteri på 91 kilowattimmar samt att den är bakhjulsdriven med 286 hästkrafter, perfekt kombo för räckvidd. Enligt WLTP ska man komma 68 mil men nu handlar det om praktik, inte teori.

Jag har varmgarage med en temperatur på cirka 17 grader, bilen laddad till 100 procent och en utetemperatur på 10 grader. Jag behöver ligga på en förbrukning på omkring 1,8 kilowattimmar per mil för att komma hela vägen. Det finns dock ett problem som ställer till det rejält. Det blåser på och jag kommer köra i stark motvind hela vägen.

En elbil har en verkningsgrad på 85–95 procent vilket gör att energin som går åt används till stor del för att driva bilen framåt. Det gör att tillverkarna behövt hitta nya lösningar för att värma upp kupén eftersom det inte blir någon spillvärme över. De flesta batterier i stora familjebilar är runt 80–100 kilowattimmar, avsevärt mindre energi än 50 liter diesel.

Om det blir kyligt och luften blir tjockare eller om det är kraftig motvind som gör att förbrukningen ökar så kommer det alltså att märkas tydligare på elbilen eftersom majoriteten av energin går åt till faktisk körning. Man skulle, lite slarvigt, kunna säga att dess effektivitet blir dess nackdel i hårdare väder.

Resan börjar bra i 80 km/h men går snart över till 110–120 km/h i hastighet, något som inte är fördelaktigt för förbrukningen i någon bil. Jag kör i eco-läge som ger en svagare gasrespons samt sänker maxhastigheten till 130 km/h, en gräns jag inte planerar att gå över ändå.

Utöver detta så blåser klimatsystemet lite mindre, en bov som annars gillar att förbruka min dyrbara energi.

Förbrukningen ligger runt 1,9 kilowattimmar per mil medan jag tuffar på. Volkswagen ID.7 är en komfortabel bil, denna är utrustad med Volkswagens underbara DCC, Dynamic Chassi Control. Det betyder att dämparna kan justeras olika hårt. Jag kör med chassit inställt i komfort och det ger ett härligt gung som inte fyrhjulsdrivna GTX kan ge då den har ett sportigare chassi.

Stolarna är Volkswagens ergoActive-stolar som erbjuder både massage, lårbensstöd och ventilation utöver den vanliga rumpvärmen, lyxigt. Detta är standard i Edition-versionen som Volkswagen Sverige satt ihop, priset är 673 900 kronor.

En bit in har förbrukningen precis gått upp i 2 kilowattimmar per mil och jag börjar inse att det här kan bli problematiskt. Det är en del 80- och 100-väg i form av 2–1-väg senare men det lär inte räcka för att få ner förbrukningen, motvinden gör sig påmind och tidvis kränger bilen till när en vindpust träffar bilen.

Denna gång blir jag besegrad. Jag tvekar inte en sekund på att det inte varit några problem om jag åkt åt andra hållet – men efter 397 kilometer i motvind måste jag stanna till på en mack utanför Vårgårda för att koppla in laddaren, då har jag 9 procent kvar i batteriet och en förbrukning på 1,92 kilowattimmar per mil. Laddstoppet är på sju minuter.

När jag åker iväg har jag 30 procent och jag kommer fram till min destination med 15 procent.

Fakta Volkswagen Pro S Tourer Edition

Pris: 673 900 kronor

Motor: 210 kilowatt (286 hästkrafter)

Drivning: Bakhjulsdrift

Batteri: 91 kilowattimmar

Räckvidd enligt WLTP: 680 kilometer

Mer trolig räckvidd i 90 km/h: 550–600 kilometer

Laddning AC/DC: 11 / 200 kilowatt

DC-laddning 10–80 procent: 21 minuter

Läs mer:

Provkörning: Teslas Model Y – bättre än tidigare

Lynk & Co 01 More – doldisen som bekänner färg

Share.
Exit mobile version