Resebolagen Apollo, Ving och Tui ser alla samma sak just nu: en kraftig ökning av försäljningen av Thailandsresor jämfört med samma tid förra året. Även om Thailand länge har varit ett populärt resmål med många återvändande turister utmärker sig det ökande intresset.
– Vi har sett att Thailand drar iväg jämfört med andra destinationer. Många som inte har varit där på flera år söker sig tillbaka, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig för Tui i Sverige.
En bidragande faktor tros vara den tredje säsongen av den populära tv-serien ”The White Lotus”, som utspelar sig i Thailand, främst på ön Koh Samui, men bitvis också i Phuket. Den nya säsongen har både blivit kritikerrosad och slagit strömningsrekord.
I samband med seriesläppet såg Tui en sjufaldig ökning i sin webbtrafik relaterat till Googlesökningar på tv-seriens thailändska inspelningsplatser.
– Det visar hur mycket populärkulturella fenomen och virala trender påverkar hur vi reser, säger Dian Martinez Valencia.
Karin Zackari, forskare vid centrum för Öst- och Sydöstasienstudier vid Lunds universitet, delar bilden av att film och tv kan locka turister till inspelningsplatserna.
– Det är ingen slump att man kommer till Thailand och filmar. Thailands turismmyndighet har jobbat länge på att få dit ”The White Lotus”, för att de vet vilken positiv effekt det har på turismen. Det är en medveten satsning, säger hon.
Samtidigt kan det finnas fler anledningar till den ökade försäljningen. Claes Pellving, kommunikationsansvarig på Ving, menar att det långväga resandet nu går mot öst igen, efter att i ett par år gått västerut till USA och Karibien.
Som möjliga orsaker ser han bland annat svenskarnas allt mer negativa inställning till USA – och prisbilden.
– Dollarkursen var en annan i början av 2010-talet – det var billigt att åka till USA. Nu är USA och Västindien dyrt. Då känns Thailand, som fortfarande är prisvärt, mer attraktivt. Sedan är svenskarnas kärlek till Thailand grundmurad och väldigt stark. Det handlar om klimatet, kulturen, maten, naturen, säger Claes Pellving.
Karin Zackari förklarar att Thailand etablerades som ett charterresmål på 1990-talet och lockade med bekvämlighet, billighet och sol och bad. När man nu reser till Thailand handlar det åtminstone delvis om en annan typ av resande.
– Turismsatsningen i Thailand har alltid varit till för alla segment av turism. Det senaste årtiondet har man satsat ännu mer på high end-turism, folk som spenderar mer pengar, säger hon.
Kanske demonstreras skiftet tydligast genom populärkulturen. Den svenska filmen ”En gång i Phuket” från 2011 utspelar sig på en resort med billig öl på stranden. ”The White Lotus” tredje säsong är, precis som de två första, huvudsakligen inspelad på lyxhotellskedjan Four Seasons där rika amerikaner dricker fina drinkar och går på olika wellnessbehandlingar.
Som ytterligare ett led i utvecklingen har Tui nyligen lagt till två av de andra lyxhotellen som syns i serien i sitt utbud.
– Jag tror att den generella bilden av vad Thailand är och har att erbjuda håller på att breddas. I dag är det så mycket mer än billig pad thai på stranden – det finns fler exklusiva hotell och lyxiga rooftop-barer, säger Dian Martinez Valencia.
Läs mer:
Parker Posey: ”Nya ’The White Lotus’ är som ett skruvat Agatha Christie-mysterium”