Ulf Adelsohn, Moderaternas ordförande mellan 1981 och 86, var ordförande i SJ AB under ett helt decennium mellan 2002 och 2011. Han har också varit moderat kommunikationsminister och har en unik insyn i svensk järnväg.

Är inte konkurrens bra?

– Jag är fortfarande moderat. Konkurrens är bra men inte utan ansvar i ett sammanhållet system. Nu har vi ett sönderstyckat kaos där ingen har ansvar och alla drar åt sitt håll.

Ulf Adelsohn reagerar kraftigt på DN:s granskning i helgen där det framgick att tågresandet ökat kraftigt de senaste tre decennierna. Samtidigt har järnvägsnätet inte byggts ut – och underhållskulden är i dag runt 75 miljarder kronor. Det kommer bland annat att ta 350 år att byta ut alla uttjänta kontaktledningar och stolpar med nuvarande takt.

– Det är helt och hållet politiska beslut. Det har varit en lekstuga för okunniga politiker i 35 år. De har inte satt sig in i järnvägen, säger Ulf Adelsohn.

– Min huvudsakliga kritik är att man måste ha ett sammanhållet järnvägsystem med en helhetsansvarig. Järnvägen är ingen vanlig frisersalong eller restaurang. Den är ett slutet system där alla är beroende av varandra.

Trafikverket bildades av Banverket och Vägverket 2010 – som lägger ut nästan allt underhåll på entreprenad.

– Återskapa Banverket och Vägverket och låt de som kan järnväg få ansvaret för järnvägen. Vi måste också delvis återförstatliga vissa delar. Man måste ha viss verksamhet i egen regi för att få kontroll över verksamheten och kostnaderna.

Han säger att han inte vill bli mer konkret än så.

– Återreglering är komplicerade frågor. Jag vill inte skjuta från höften. Det har alltför många gjort. För att bli mer konkret måste jag sätta mig och prata med kunniga och insatta människor. Men en sak är säker. Avregleringen har gått alldeles för långt i järnvägen.

Ulf Adelsohn kom in som ordförande i SJ 2002 – precis efter avregleringen då SJ bolagiserades. Han upptäckte snabbt det han ser som ett systemfel.

– Det fanns inte tillräckligt med spår. Vi borde kraftigt ha byggt ut och underhållit järnvägen. Men allt har gått åt fel håll. Framförallt finns ingen samordning.

Han tar ett exempel. Dåvarande Banverket skulle rusta upp järnvägen norr om Gävle på 00-talet.

– Jag reagerade starkt på att spåret skulle stängas av så lång tid. Det skulle få stora konsekvenser för oss på SJ och för tågresenärerna. ”Varför jobbar ni inte på nätterna” frågade vi Banverket och fick till svar att det skulle bli för dyrt. ”Men varför frågar ni inte oss som kör på spåret om vi är beredda att betala?” Att se helheten fanns inte i deras värld. De såg på sin egen budget.

Han ger ett annat exempel.

– En stor anledning till tågförseningarna när jag var ordförande var att var fjärde tåg var försenat från underhållsverkstäderna på morgnarna. Men det underhållet sköttes av ett annat bolag. Vi hade noll rådighet över dem.

Ulf Adelsohn är också kritisk till den statliga styrningen i regeringskansliet. Ansvaret har varit uppdelat på olika departement och bytts gång på gång.

Han berättar om ett år när SJ gjort en bra vinst i slutet av 00-talet.

– Statssekreteraren på infrastrukturdepartementet frågade vad vi ville göra med pengarna. Jag sa att jag skulle ha lagt dem på att rusta upp sträckan Göteborg – Alingsås som var i skriande behov av upprustning. Men Finansdepartementet tog vinsten istället.

– Det är ett annat problem: en stor del av svensk järnväg styrs av Finansdepartement, vars enda mål är att få bolagen att göra vinst, inte få järnvägssystemet att fungera.

Fakta.DN:s järnvägsgranskning – detta har hänt

● DN publicerade i söndags en järnvägsgranskning. Det framkommer bland annat att underhållsskulden är på 75 miljarder och fortsätter öka. Det tar 350 år att byta ut uttjänta kontaktledningar och stolpar och ingen totalansvarig finns.

● Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) ville i en uppföljningsartikel i måndags inte ge en intervju utan svarade med ”skriftlig kommentar”. Den svarade till stor del inte på DN:s frågor.

● Trafikutskottets ordförande Ulrika Heie (C) sade i samma artikel att hon föreslagit en bred järnvägsberedning, liknande Försvarsberedningen, men röstats ner av Tidöpartierna.

● Två ansvariga exministrar ställdes mot väggen i en annan artikel imåndags: Björn Rosengren (S) och Catharina Elmsäter-Svärd (M). Under deras styren ökade underhållsskulden med 20 miljarder kronor.

Share.
Exit mobile version