Riven, hackad, hyvlad. Inlagd med sesamolja, vitlök, dill eller chili. Recepten på hur man kan tillreda en gurksallad är oändliga på sociala medier. Trenden sägs ha startat i Kanada av influeraren Logan Moffitt, även kallad ”gurkkillen”, som har drygt 5,5 miljoner följare, skriver BBC. Han har delat sina gurkrecept nästan varje dag sedan juli.

Nu har gurktrenden börjat få effekt inom livsmedelbranschen. På Island gapar många hyllor för gurka tomma i butikerna. Kedjan Hagkaup uppger att de har fördubblat försäljningen i sommar. Särskilt populärt hos islänningarna verkar receptet på gurka som blandas med färskost, avokado och rökt lax vara eftersom handlarna även ser en ökad försäljning på tillbehören.

Lantbruksorganisationen SFG säger till BBC att de har problem med att hålla jämna steg mellan produktionen av gurka och den stigande efterfrågan. Samtidigt som man framhåller att det finns flera orsaker än Tik Tok-trend bakom bristen. Enligt Sveinsdóttir planterar vissa odlare nya gurkplantor den här tiden på året vilket skapar ett glapp under tillväxtperioden.

Dessutom öppnar skolorna igen efter sommarlovet, vilket sätter ytterligare press på leveranserna.

– Allt händer på samma gång, konstaterade Kristín Linda Sveinsdóttir, men tillägger att trenden i sociala medier ändock är den viktigaste bidragande faktorn.

Bönderna på Island, med en befolkning på 393 600 invånare, producerar cirka sex miljoner gurkor årligen, enligt Kristín Linda Sveinsdóttir.

Share.
Exit mobile version