Åttiotalet fortsätter vara filmvärldens ”paradise lost”. En till synes outsinlig nostalgikälla att ösa ur. Här finns till exempel Indiana Jones, Alien och Mad Max för att prata om några slitstarka koncept. Den på sin tid omåttligt populära, spökiga familjefilmen ”Beetlejuice” från 1988, som fortfarande har en stor fanskara, är inget undantag.
Förhoppningarna om en generationsöverskridande kassasuccé i höst är stora i Hollywood. Chansen finns. Festivalöppnaren är en ovanligt pigg och rolig återkomst till den speciella, bökiga andevärlden med starkt kvinnotema, storslagna musikalnummer och mysigt ”hemgjorda” dockanimationer.
För Tim Burton handlade det aldrig om pengar. ”Beetlejuice, Beetlejuice” var ett sätt att hitta ”hem” igen.
– Jag har känt mig lite desillusionerad av filmindustrin under en tid och dessutom varit rätt vilsen i livet. Jag kände att om jag skulle göra något nytt så måste det komma från hjärtat. Det måste vara personligt. Det handlade aldrig om pengar. Faktum var att jag inte ens såg om den gamla filmen innan vi drog i gång den här, säger Burton som mötte pressen direkt efter första visningen, omgiven av både nya och gamla medlemmar i sin brokiga filmfamilj.
Michael Keaton, som repriserar sin roll som det anarkistiska spöket och demonutdrivaren Beetlejuice är på plats, liksom Catherine O’Hara och Winona Ryder (styvmamma respektive den sura goth-tonåringen Lydia i den förra filmen). Nya medlemmar i Burtonklanen är bland andra Willem Dafoe som spelar en identitetskrisande skådis/snut, liksom den italienska aktrisen Monica Bellucci som gör en monsterlik, hämndlysten femme fatale vid namn Delores.
Den yngsta nykomlingen Jenna Ortega, också på plats på podiet, har spelat en särskild roll i Tim Burtons beslut att stiga in i det gamla spökhuset igen. Hon gör huvudrollen i succéserien ”Wednesday” vars första säsong kom 2022. I nya ”Beetlejuice, Beetlejuice” spelar hon den dystra Astrid, Ryders rollfigurs dotter, som inte gillar att mamman sålt ut sin förmåga att se spöken. En skådespelare och en serie som bidrog till att höja Burtons livsandar och som indirekt ledde fram till ”Beetlejuice Beetlejuice”.
– Jag, Michael och Winona hade pratat om en uppföljare då och då under åren men jag var osäker, säger Burton och tillägger att det var avgörande att han fick mycket ny energi av att göra ”Wednesday”.
– Att vandra runt i bergen i Karpaterna gör något särskilt med en, säger han och ler åt minnen av den inspelningen.
Michael Keaton, som även jobbat med Burton i två ”Batman”-filmer på nittiotalet, hyllar originaliteten hos sin gamla kompanjon.
– Det är en understatement att säga att världen i den här filmen är unik. Det finns många underbara filmer, men de är ofta inspirerade av andra, av till exempel Fellini eller Kurosawa. Man får som skådespelare så få tillfällen att vara med i något som är hundra procent originellt, säger Keaton som skämtar om hur hans karaktär inte har utvecklats utan är samma galna upprorsmakare och icke-pk-person.
– Men visst har Beetlejuice blivit sårbarare, eftersom den enda person han är livrädd för, den gamla frun Delores, är tillbaka och på krigsstigen.
Att Tim Burtons nya livskamrat är just Monica Bellucci har färgat av sig på den nya filmen, som innehåller en hel del berättaröster på klingande italienska.
– Jag har alltid drömt om att vara en italiensk skräckregissör, haha. Jag älskar regissörer om Mario Bava och Dario Argento och så är jag en stor fan av dubbade filmer också. Det var också en del av hela projektet, att få med en massa saker som jag själv personligen brinner för.
I bägge filmerna framkallas Michael Keatons kladdigt sminkade spöke med risigt hår och ikoniskt randig kostym av att någon rabblar hans namn tre gånger. Men det tänker Tim Burton inte göra.
– Eftersom det tar 35 år mellan varje film så skulle jag vara över hundra då. Ja, det kanske skulle vara möjligt med tanke på de medicinska framstegen… Men ändå, nej, det blir ingen trea.
Fakta.Tim Burton
Född: 1958 i Kalifornien
Karriär: Fick sitt genombrott med ”Beetlejuice” 1988. Fortsatte jobba med Michael Keaton i ”Batman” 1989. Har också bland annat regisserat ”Edward Scissorhands”, ”Mars attacks”, ”Sleepy hollow”, ”Big fish” och ”Alice i underlandet”. Oscarsnominerad för bästa animerade film 2005 för ”Corpse bride” och 2013 för ”Frankenweenie”. På senare har han fått en revival med tv-serien ”Wednesday”.
Aktuell: ”Beetlejuice Beetlejuice” öppnade Venedigs filmfestival och får svensk biopremiär den 6 september. Spelar in en kommande säsong av ”Wednesday”.
Läs mer om film i DN och fler texter av Helena Lindblad
Helena Lindblad: Förvandlingskonstnärerna Lady Gaga och Daniel Craig är jokrar i årets Venedig-lek