Polisen har gått ut med ny information om skolskjutningen i Viertolan koulu i Vanda i början av april. Förundersökningen är så gott som klar, bland annat är förhören och tekniska utredningar genomförda.

Den tolvåriga pojke som har erkänt skolskjutningen har i förhör uppgett att han planerat gärningen i två till tre veckor.

Också de beslag av datateknisk utrustning som polisen har gjort stöder bilden av att planering.

Enligt polisen hade pojken besökt webbsidor om skolskjutningar och andra liknande dåd. Han hade också bland annat tittat på videor om vapen och vapenhantering, det här i flera månader.

En jämnårig elev dog i dådet, medan två andra som gick på årskurs sex skadades allvarligt.

En av de skadade flickorna vårdas fortfarande på sjukhus enligt förundersökningsledaren, kriminalkommissarie Marko Särkkä. Hennes tillstånd har tidigare beskrivits som mycket allvarligt.

– Vi har inte hört något nytt från sjukhuset. Situationen är oförändrad och hon har inte kunnat höras, säger Särkkä.

Polisinrättningen i Östra Nyland berättade om förundersökningen i ett pressmeddelande på onsdagen.

Polisen redogör för själva händelseförloppet i skolan. Enligt polisen kom pojken in till skolan via skolans toalettutrymmen. Det här var den första morgonen efter påsklovet.

Han drog på sig en duk som skydd för sitt ansikte och gick in i klassrummet.

”I klassrummet har han meddelat att nu blir det slut på mobbningen. Efter det har han med ett handeldvapen skjutit tre elever”, skriver polisen i pressmeddelandet.

Enligt polisen hade tolvåringen för avsikt att rikta sin gärning mot fler personer än detta. En lärare fick ändå pojken att sluta.

Den misstänkta greps en knapp timme senare några kilometer från Viertolan koulu.

Enligt Marko Särkkä handlar det om en lärare i parallellklassen som kallades till undsättning

– Läraren har sedan genom målmedvetet, beslutsamt agerande och tal meddelat den misstänkta att han måste lämna klassen och skolan.

Särkkä säger att vidden av det som höll på att ske i klassen kanske ännu inte då stod klart för dem på plats – och att läraren därför vågade agera som hen gjorde.

– Men jag tycker inte att det minskar på betydelsen av hur förtjänstfullt den här läraren handlade.

Kunde det skedda ha förhindrats i och med att gärningen var planerad?

– Den misstänkta har inte i något skede tagit upp sina plan med en utomstående. Ingen har alltså känt till att han börjat planera något sådant här, säger Särkkä.

Han tror ändå att ”olika myndigheter” kommer att vilja ta lärdom av fallet.

– Vad kan man göra och vad kan man i framtiden göra ännu bättre?

Det finns inte uppgifter om att någon myndighets agerande i förhållande till pojken skulle utredas.

Pojken har själv som motiv uppgett att han blivit mobbad. Till polisen har han sagt att man gett honom öknamn och lämnat honom utanför.

– Under den här förundersökningen har det inte framkommit sådant som skulle styrka det som den misstänkta berättat om mobbningen, säger Marko Särkkä.

Tolvåringen började i Vandaskolan först i år, strax efter årsskiftet. Innan det bodde han på en annan ort.

Share.
Exit mobile version