Inledningen på årets F1-säsong gav en känsla av déjà vu: Max Verstappen vann sju av de tio första loppen och både nederländaren och Red Bull såg ut att ha startat en komfortabel resa mot nya titlar. Men segermarginalerna – som likt tidigare år var stora i mars två första lopp – blev allt mindre när våren övergick i sommar. Och från lopp elva hände något.

Hela tio GP-lopp följde utan att Verstappen stod högst på prispallen. Lando Norris knappade sakta men säkert in och hans stall McLaren gick till och med om i konstruktörsmästerskapet.

Nagelbitaren in på mållinjen som många började hoppas på fick vi dock inte. Verstappen är världsmästare när två racehelger återstår. Här är tre anledningar till varför:

För många med i jakten

Red Bull har inte varit i närheten av den dominans som stallet visat upp på senare år. I konstruktörs-VM har både McLaren och Ferrari fler poäng. När Verstappen blev mästare i fjol vann han 19 av 22 lopp – i år säkrar han titeln trots endast åtta segrar. Hur är det möjligt?

Säsongen har ur supporterperspektiv på många sätt varit fantastisk. Ovisst och jämnt i toppen, hela sju förare har vunnit minst ett lopp – precis det cirkusens ägare siktat på. Men när förare plockat poäng av varandra har Verstappen tack vare sin fina start kunnat behålla ledningen.

Den tydligaste utmanaren, Norris, fick uppdateringarna på sin bil lite för sent. Dessutom: britten måste bli bättre på att starta från pole position, och stallet har några strategiska klavertramp att analysera efter säsongen.

Drog nytta av att gå över gränsen

Verstappen har visat upp ful körning flertalet gånger under säsongen. Nederländaren är känd för att tänja på reglerna – eller utnyttja reglerna till sin fördel, beroende på hur man ser på saken.

När segrarna började utebli ökade frustrationen hos honom markant. Svordomarna och ifrågasättanden av stallets strategi blev allt fler. Liksom de mindre snygga manövrarna.

I Österrikes GP kolliderade nederländaren med Norris som tvingades bryta. Han själv slutade femma (10-sekundersstraffet hade ingen inverkan på placeringen).

I Austin var Norris klart snabbast och körde till slut om, för att sedan straffas för att omkörningen skett utanför banan. McLaren protesterade: Verstappen var ju också utanför! Och fans frågade sig: Varför straffades en annan förare som tryckt undan sin rival utanför banan i en liknande incident?

Frågan som började ställas: Får man fördelar som världsmästare? I Mexiko satte domarna slutligen ner foten och gav nederländaren dubbla tidsstraff för att ha tvingat Norris av banan samt för att ha dragit fördel av att ha kört utanför banmarkeringen, men på det stora hela har vårdslös körning gynnat honom fler gånger än det sänkt honom.

Regnet i Sao Paulo dödade spänningen

I förra loppet körde Verstappen mästerligt – från 17:e startrutan till seger, men Brasiliens GP visade också med all tydlighet att F1-reglementet behöver göras om.

Formel 1 har jobbat hårt med att bli en säkrare sport. Att stall då kan kalkylera med att någon ska krascha, vilket leder till att loppet tillfälligt bryts, och då få ett så kallat fritt depåstopp är vansinnigt.

Red Bull drog fördel av rödflagg. Verstappen, som fram till dess körde på farligt slitna däck, blev en vinnare igen och Norris såg slaget förlorat. Det enda vettiga är att införa regeln att däcksbyten under rödflagg inte ska räknas som det obligatoriska stoppet.

Share.
Exit mobile version