Nya förbindelser över Öresund har länge varit en het fråga i takt med att Öresundsbron blir allt mer belastad. Under måndagen presenterade Trafikverket en rapport som tittat närmare på just kapaciteten och redundansen för transporter över Öresund. Ordet redundans definieras som att det vid störningar finns en alternativ transportväg.

– Vår huvudkonklusion är att kapaciteten på Öresundsbron är tillräcklig fram till 2050 för både väg och järnväg. Först behöver vi adressera begränsningar på land, säger Lars Brümmer, utredningsledare, södra regionen, Trafikverket.

Det finns sedan tidigare tre förslag förslag om att bygga undervattenstunnlar mellan antingen Helsingborg och Helsingör, Landskrona och Köpenhamn eller Malmö C och København H.

Trafikverket tar inte ställning vare sig för eller emot något av projekten, men säger att förbindelserna inte fullt ut löser de utmaningar som finns på ett effektivt sätt.

– Förslagen löser inte alla utmaningar vad gäller kapacitet och redundans. Det är också i grunden väldigt olika förslag, vilket gör att de inte är rakt jämförbara. Vi skulle behöva titta vidare på detta, men då tillsammans med den danska sidan. Trafikverket behöver få ett bilateralt uppdrag där danska myndigheter också är involverade, annars kommer arbetet halta.

På kort sikt ser man att det största kapacitetshindret är gränskontrollerna på den svenska sidan. Det innebär att man inte kan nå maxkapaciteten på ytterligare fem persontåg per timme på sträckan.

Viktigast är dock att bygga ytterligare två spår mellan Hässleholm och Lund för att utöka kapaciteten på järnvägen i södra Sverige. Därefter bör järnvägens kapacitet norr om Hässleholm utökas.

Dessa åtgärder föreslås ske innan infrastrukturen byggs ut över Öresund, vare sig det blir med hjälp av en undervattenstunnel eller ej.

– När det gäller redundans så har vägsystemet en stor möjlighet till andra vägar. Särskilt om du ska långväga över Öresund. Du kan åka mellan Helsingborg och Helsingör, ta bron eller åka direkt till Tyskland via färja. Men för järnvägen är det inte lika enkelt. Speciellt för godståg, säger Lars Brümmer och fortsätter:

– Bortom 2050 ser vi att vi behöver utveckla kapaciteten över Öresund, primärt för järnvägen. Det kommer kanske ta 20 år att utreda och bygga. Därför är det viktigt att den här processen börjar inom kort. Det är angeläget att fortsätta utreda transportbehovet över Öresund.

Transporter över Öresund

● Trafikverket har på regeringens uppdrag studerat kapaciteten och redundansen för transporter över Öresund. Analysen omfattar både persontrafik och godstrafik, på både väg och järnväg.

● Trafikverket bedömer att Öresundsbron har mycket god kapacitet för vägtrafiken och god kapacitet för järnvägstrafiken fram till omkring år 2050.

● Väg- och infrastrukturen på land bedöms vara den största kapacitetsbegränsningen för den nuvarande Öresundsförbindelsen just nu.

Källa: Trafikverkets rapport Kapacitet och redundans för transporter över Öresund

Share.
Exit mobile version