I Paris tunnelbana är det svårt att undgå de stora reklamtavlorna med texten ”La Suède sauvage” (Det vilda Sverige), intill en oljemålning av en gråvit hare som tycks försvinna in i den snötäckta omgivningen. ”Vinterhare” från 1905 är en av hundratals målningar, teckningar och fotografier av Bruno Liljefors som visas på anrika Petit Palais i Paris, i samarbete med Nationalmuseum i Stockholm.
Bruno Liljefors (1860–1939) var framför allt känd för målningar av djur och natur, och i en dokumentärfilm på utställningen syns konstnären kamouflerad i skogen för att komma djuren han avbildar så nära som möjligt.
Dagstidningen Le Monde räknar utställningen till de mest intressanta konsthändelserna i Paris under hösten, medan Le Parisien kallar den ”strålande” och recensenten menar att Liljefors ”på ett mästerligt sätt fångar råheten och poesin i naturens värld”.
Liljefors-utställningen på Petit Palais (visas t o m 16/2) fullföljer museet fokus på de svenska så kallade ABC-målarna, efter Carl Larsson 2014 och Anders Zorn 2017. Liljefors är mindre känd i Frankrike, men ”La Suède sauvage” försöker ändra på det. Han levde en tid i Paris och i konstnärskolonin Grez-sur-Loing söder om staden, och influerades både av det franska friluftsmåleriet och periodens japonism, vurmen för japansk konst.
Kuratorn Sandra Buratti-Hasan påpekar att målningarna har såväl dekorativa inslag som naturalistiska, att verken rymmer naturens skönhet såväl som dess grymhet. Storleken på målningarna var också uppseendeväckande för sin tid, då sådana proportioner tidigare främst använts för historiska motiv.
Det franska konstmagasinet Connaissance des arts kallar till och med utställningen för en ”triumf” och en ”storslagen återkomst” för Liljefors till Frankrike.
Läs mer: Virtuosen, vivören och världsnamnet Zorn på Petit palais
Läs mer om konst på dn.se