En stark Trumpmotståndare, den redan mycket rika finansmannen Warren Buffett, är den som tjänat mest under Trumps korta tid som president – plus 190 miljarder kronor.
Så sent som i mars sa Warren Buffett i en intervju att handelstullar är ”en krigshandling, i viss mån”.
En av de amerikanska techföretagens stora utmanare, Tiktok-grundaren Zhang Yiming, har blivit cirka 130 miljarder kronor rikare sedan Trump blev president.
Även en minoritetsdelägare i Tiktok, finansmannen Jeff Yass, har blivit rejält rikare. Hans förmögenhet har ökat med drygt 120 miljarder.
Jeff Yass har varit öppen motståndare till Trump. Men inför valet i höstas skänkte han 700 miljoner kronor till Trumpkampanjen och är nu på presidentens sida. Trump har tackat genom att antyda att eventuellt inte bannlysa Tiktok i USA, vilket han hotat med tidigare.
Så har vi förlorarna.
Den som förlorat allra mest pengar är alltså Elon Musk, minus 1 120 miljarder kronor. Musk behåller dock fortfarande platsen som världens rikaste person med marginal, god för 3 110 miljarder kronor.
Fler hyperrika amerikanska techmiljardärer – Larry Ellison, Jeff Bezos, Larry Page och Michael Dell har alla blivit många miljarder fattigare. Det är nog snöpligt, då flera av dem var på plats i Washington när Trump svor presidenteden i januari i år.
Åtta av tio av världens hyperrika som förlorat mest under Trumps presidentskap är amerikaner.
Hur omfördelningen av rikedomar i miljardärstoppen kommer att påverka den amerikanska tull- och handelspolitiken är det ingen som vet. De flesta expertkommentarer lyder ungefär ”vänta och se”.
Den amerikanska handelspolitiken väcker starka känslor och får stark kritik även hemma i USA. Världens rikaste, Elon Musk, sa nyligen att presidentens tullexpert Peter Navarro ”verkligen är en idiot.”
Den erkända ekonomikommentatorn och Nobelpristagaren Paul Krugman tog bladet från munnen i torsdags:
”Alla som ger tullar klartecken, eller Trumps ekonomiska politik i allmänhet, bör hållas borta från vassa föremål och förbjudas att använda tunga maskiner,” skrev Krugman i ett Substack-inlägg med rubriken ”Trump är dum, oberäknelig och svag.”
Ola Olsson, professor i nationalekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, säger att presidentens påverkan på Elon Musks bolag är en historia för sig och att elbilsjätten Teslas stora tapp hänger ihop med miljardärens nära samarbete med Donald Trump.
– Varumärket Tesla har nog tappat permanent, skulle jag tro. Andra företag åker upp och ned med börsen i allmänhet.
Samtidigt skulle Musks bolag Starlink kunna gynnas av inflytandet i Vita huset.
Han säger att det finns en osund relation med ett osunt inflytande mellan Trump och de allra rikaste företagsledarna. Något som allvarligt förhöjer risken för korruption.
– Det är inte armlängds avstånd mellan makten och företag som kan gynnas av olika deals.
Olsson jämför med Silvio Berlusconi som under sina år som premiärminister i Italien bedrev en politik som gynnade de egna företagen. Finansmannen och mediemogulen från Milano anklagades för korruption vid upprepade tillfällen under sin politiska karriär.
Donald Trumps nära band med jättebolagen och de superrika företagsledarna innebär också en sårbarhet, enligt Ola Olsson. Som bland annat visar sig när Europa nu explicit hotar med att rikta in sig på amerikanska techbolag när svaren på presidentens handelstullar ska formuleras.
– Europa har noterat att de stora företagen infiltrerat den amerikanska regeringen, säger han.
Olsson beskriver Donald Trumps handelspolitik som en form av omfattande marknadsmanipulation och pekar på indikationer om att presidentens egna bolag gått bättre än börsen i allmänhet.
Han säger att det inte går att utesluta insiderverksamhet och att bolagstoppar på förhand kan ha känt till presidentens besked om att skjuta upp handelstullarna.
– Det är något som Finansinspektionen i USA borde titta på och även om inget är konkret i nuläget finns det ändå en farhåga om att det kan ha varit så att man visste om det här stoppet, säger Olsson.
Läs mer:
Småstaden Fairmont i centrum för tullkriget: ”Glad att det är Trump nu”
Volvo Cars vd: ”Upp mot två år innan vi kan tillverka mer i USA”