Under förra året tog Konsumentverket emot 166 anmälningar mot tv- och streamingföretaget Allente, något som nyhetsbyrån Siren först rapporterade om. Konsumentverkets jurist Christopher Flamborn säger till DN att myndigheten drivit flera tillsynsärenden mot Allente under de senaste åren, som avslutats med löften om förbättring från företagets sida.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger han.

Konsumentverkets kritik består i huvudsak i att Allentes säljare inte är tillräckligt tydliga med vilket företag de representerar och att deras syfte är att sälja abonnemang. Flera konsumenter har uppgett att säljarna sagt att telefonsamtalet eller hembesöket sker i informationssyfte.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn.

Anmälningarna handlar också om aggressiva försäljningsmetoder, där säljarna anklagas för att ha tjatat sig in i personers bostäder och vägrat gå därifrån.

– Det har även förekommit vilseledande information om vad tjänsten faktiskt är, till exempel har det utlovade priset eller kanalutbudet inte stämt överens med verkligheten.

Allente uppger själva att företaget har omkring en halv miljon kunder i Sverige. Bolagets kommunikationschef Maja Wikman Ulrich säger till DN att man tar kritiken från på mycket stort allvar.

– Vi vill verkligen be om ursäkt och beklaga till de kunder som har utsatts för sådana här säljmetoder. Det här är något vi har jobbat väldigt fokuserat med, men vi inser nu att vi behöver jobba ännu mer, säger hon.

Varför tror du att så många har känt sig lurade?

– Vi har två miljoner kundkontakter av olika slag per år, och ibland blir det fel. Det är enskilda säljare som brutit mot regler – men det är vårt ansvar att se till att ingen säljare bryter mot reglerna. Jag vill inte på något sätt skylla ifrån mig, det är uppenbart att vi måste vara ännu tydligare med vad som gäller.

Hon säger att företaget vidtagit åtgärder efter den tidigare kritiken från myndigheten, och bland annat reducerat antalet säljpartners från tolv till fem företag.

– Vi kanske behöver reducera det ytterligare, så att vi verkligen har ett nära samarbete och vet exakt vad som sägs och görs. Vår ambition är naturligtvis att det ska vara noll missförstånd och noll kunder som känner sig lurade.

Nu väntar Konsumentverket på kommentarer från Allente. Därefter kommer myndigheten ta ärendet vidare till Konsumentombudsmannen, som i sin tur kan besluta om förelägganden som förenas med viten.

– Det kan handla om att Allente förbjuds att fortsätta med viss marknadsföring eller att de åläggs att ha mer information i sin marknadsföring. Bryter de mot det kan vi gå till domstol för att få vitet utdömt, säger Konsumentverkets jurist Christopher Flamborn.

Företaget ska skicka in sina svar till myndigheten senast den 21 januari.

Share.
Exit mobile version