Enligt Habeck har de hårt pressade tyska biltillverkarna ett eget ansvar för den situation de befinner sig i. Och han förväntar sig att de själva ser över kostnadsstrukturer och hanterar nedärvda låsningar, som bromsar omställningen bilindustrin går igenom i och med utfasningen av fossila bilar.

Men han tillägger att han som ekonomiminister också vill göra något för att få fart på marknaden igen.

– Vad politiker måste utvärdera är om vi kan skapa rätt marknadssignaler och stärka dem, säger Habeck.

På den direkta frågan om det kan bli aktuellt med statliga subventioner eller stöd svarar han:

– Det återstår att se vad samtalen leder till.

I torsdags kom branschstatistik som visade att elbilsförsäljningen i Tyskland rasade med 69 procent i augusti och med 36 procent i hela EU.

Volkswagen (VW) har varnat för att det kan bli aktuellt att stänga ned bilfabriker i Tyskland med anledning av utvecklingen och både BMW och Mercedes har vinstvarnat, bland annat med hänvisning till motvind på den kinesiska marknaden.

Share.
Exit mobile version