Vid reningsverket i Umeå rullar en lastbil in för att fyllas på med avloppsslam, vilket är matrester, avföring, toapapper och andra rester från reningen av avloppsvattnet.
– Det kör en lastbil härifrån i stort sett varje dag, säger Sven Thunell, produktionschef på det kommunala vatten- och avfallsbolaget Vakin i Umeåregionen.
När lastbilen är full ska den köra 26 mil norrut för att lämna slammet i Luleå. Sedan kör den tillbaka till Umeå.
– Det är väldigt bökigt för oss. Det rör sig trots allt om 12 000 ton slam per år och jordbruken här kan inte ta emot sådana mängder i vårt närområde, säger Sven Thunell.
Tidigare har man kunnat använda slammet vid täckning av en deponi utanför Umeå, men där tar man inte längre emot slam. Numera hamnar det hos ett företag i Luleå som använder det som en råvara för att tillverka olika jordprodukter.
– Att använda slammet för att göra jordprodukter är inte fel, det blir en viss återvinning, men jag tycker att det är vansinnigt med dessa transporter, säger Sven Thunell.
Han säger att det är ohållbart att fortsätta köra slammet, både miljömässigt och ekonomiskt. I dagsläget kostar det Vakin 20 miljoner per år att frakta allt slam med lastbil.
Därför har man startat projektet Norrslam med målet att bygga Sveriges första förbränningsanläggning för avloppsslam utanför Umeå.
I anläggningen ska alla organiska ämnen i slammet förbrännas under mycket höga temperaturer. Kvar blir bara en aska rik på fosfor som kan användas inom industrin eller som gödsel för jordbruk. Askan blir genom den här processen också fri från tungmetaller, mikroplaster och läkemedelsrester.
Även om anläggningen skulle vara först av sitt slag i Sverige är tekniken betydligt vanligare i bland annat Tyskland.
– Det är såklart en stor investering som vi planerar för, men det kommer att vara positivt för kommunerna i norr. Vi står alla inför samma utmaning, säger Thunell.
Ännu har det inte fattas ett beslut om att faktiskt bygga förbränningsanläggningen och för kommunala vatten- och avloppsbolag är frågan slutligen upp till politikerna i bolagets styrelse.
– Slutligt investeringsbeslut kommer att tas 2026. Då kommer vi också att ha bättre underlag på vilka volymer anläggningen ska hantera, säger Thunell.