Kabelbrotten i Östersjön var olyckor, inte sabotage, säger högt uppsatta underrättelsekällor till den ansedda tidningen Washington Post.

Tidningen skriver att det är på väg att växa fram en enighet i västliga underrättelsetjänster kring att de tre fartyg som släpade sina tunga ankare långa sträckor troligen gjorde det av misstag. Det var oerfarna besättningar ombord på dåligt underhållna fartyg.

Underrättelseexperten Tony Ingesson vid Lunds universitet säger att det är svårt att värdera tidningens källor och att han är skeptisk.

– Uppgifterna står i kontrast mot det som vi faktiskt kan observera. Vi ser att Finland har inlett en förundersökning. Vi kan också konstatera att de har vidtagit ganska långtgående åtgärder inom ramarna för den här förundersökningen. De har stoppat ett fartyg och bordat det. Det kan man inte göra på lösa boliner.

Han pekar också på att Nato har inlett en regelrätt operation i Östersjön för att få stopp på kabelbrotten och för att övervaka den ryska skuggflottan.

– Det förefaller osannolikt att det skulle sätta igång en sådan operation om Nato inte tror att det är medvetna sabotage. Det är inte gratis att hålla igång en sådan insats, säger Tony Ingesson.

Han menar att insatsen kan ha två syften:

– Det ena är att sända en signal om att man är beredda att agera beslutsamt. Dessutom kan det vara så att man faktiskt vill förhindra någonting från att hända. Det skulle kunna vara så att de sitter på mer information, som de inte kan röja.

Tony Ingesson säger att den bästa informationen om det senaste kabelbrottet troligen finns i den polisutredning som pågår i Finland, eftersom brottsbekämpande finska myndigheter har större befogenheter än vad underrättelsetjänster har att beslagta material och förhöra människor.

Det är inte säkert att alla västliga underrättelsetjänster har inblick i denna förundersökning.

Är det sannolikt att tre fartyg inom loppet av drygt ett år råkar släpa sina ankare långa sträckor?

– Om man ser till ett större sammanhang av rysk hybridkrigsföring verkar det mindre sannolikt att det rör sig om olyckor än att det är avsiktliga sabotage. Med det sagt är det inte omöjligt.

Fakta.Kabelbrotten i Östersjön

● På juldagen skadades elkabeln Estlink 2 i Finska viken. Fartyget Eagle S, lastat med rysk bensin och diesel men flaggad på Cooköarna, stoppades och kvarhålls av finska myndigheter.

● 17-18 november 2024 skadades en kabel mellan Finland och Tyskland och en annan mellan Sverige och Litauen. Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 misstänks.

● 8 oktober 2023 skadas gasledningen Baltic connector mellan Finland och Estland av det kinesiska fartyget Newnew Polar Bear. Kina säger att det var en olycka.

Läs mer:

Spåren efter Eagle S leder till lyxhotell i Dubai

Källor: Inget sabotage bakom kabelbrotten

Share.
Exit mobile version