Svaren har lämnats av 4058 personer över 16 år i Västra Götaland – kring hälften boende i städer, hälften på landsbygd.

Resvaneundersökningen ”Hållplats 2024” görs på beställning av kollektivtrafikbolaget Västtrafik som ägs av Västra Götalandsregionen. En vanlig dag förflyttas 444 000 kunder.

Den sjunde upplagan av resenärsenkäten innebär en slags kalldusch för bolaget, eller som rapporten säger: ”Bilen tycks vinna mark”, vilket ”tänder varningslampor med tanke på våra klimatmål om att minska utsläppen i transportsektorn”.

Visserligen är skillnaden i uppfattning mellan olika bostadsorter stor, i Göteborgs innerstad tar 18 procent bilen varje vardag, på landsbygden 55 procent. Men sammantaget är utfallet att fler åker bil, kollektivresandets andel minskar.

Något skifte är inte heller i sikte. Andelen som tror att kollektivt resande ökar kommande år sjunker en aning, både vad avser den svarandes eget och samhällets resande. Och pilarna pekar tvärtom uppåt när folk siar om framtiden för bilen.

Det är också tydligt att många tror att folk i allmänhet kommer att förändra sina resmönster mer än sitt eget. Ett exempel: 4 procent tror på ökad egen användning av bilpool, men 32 procent för samhället som helhet.

Andelen som svarar att ”ingenting” kan få dem att åka mindre bil ökar också påtagligt – från 9 till 16 procent, och nära hälften tycker att resande med bil är mer prisvärt än kollektivt, en siffra som ökar för tredje året i rad.

Elbilresandet påverkar attityderna där nästan hälften anser att de reser hållbart om bilen drivs på el.

Men enkäten saknar inte uppsidor för kollektivtrafiken:

72 procent svarar att de önskar att samhället investerar mer i den, och sex av tio att de skulle resa mer kollektivt om arbetsgivaren subventionerade månadskortet. I linje med den åsikten anser bara tre av tio att arbetsgivaren i dag ger dem goda förutsättningar att resa hållbart.

I storstäder som Göteborg blir konflikterna om utrymmet i staden allt tydligare, till exempel är en fartsänkning till 30 km/h på gång på många gator, och 66 procent svarar i enkäten att kollektivtrafiken bör prioriteras högre än i dag när städerna planeras.

På fredagen ska Västtrafiks vd Lars Backström diskutera åtgärder i en paneldebatt med politiker. Till DN säger han att han inte vill kalla enkätsvaren för ett bakslag.

– Själv pendlar jag mellan hopp och förtvivlan men med en övervikt på hoppsidan.

Backström säger att man redan i fjol uppfattade att ”bilens konkurrenskraft” ökat.

– Man tycker den är mer prisvärd, att grannen kör ju så då kan jag göra detsamma, att vad skulle mitt lilla bidrag ha för betydelse? Det är en tuff utmaning.

Men hoppsidan har ändå övervikt?

– Ja, stödet för att investera mer i kollektivtrafiken är starkt, fler än sex av tio anser att den behöver få prioritet i storstäder, att framkomligheten förbättra. Och jag ser en potential i att arbetsgivarna kan göra mer. Men det förutsätter förstås nationell politik.

Västtrafikchefen pekar på det han ser som en skattemässig obalans där miljöbilar har ett reducerat förmånsvärde.

– Den subventionen tycker jag borde gälla även för ett periodkort i kollektivtrafiken. Men allra helst att den tas bort helt och hållet.

I deklarationen får man dra av för reskostnader över 11 000 kronor. Räcker inte det?

– Vi var besvikna att det förslag som fanns på bordet om neutralitet i reseavdraget mellan transportslagen som togs bort vid regeringsskiftet, den typen av morätter behövs.

Kopplar du svaren om bilen i enkäten till regeringens sänkning av drivmedelspriserna?

– Bensinpriset har sjunkit 15-20 procent samtidigt som man svarar att det blivit mer prisvärt att åka bil. Så det är svårt att se att det inte skulle finnas ett samband, men hur stort det är vågar jag inte säga något om.

Men kvaliteten på er produkt? Inte sällan hörs i Göteborg kritik mot fulla bussar och långsamma spårvagnar.

– Visst finns den kritiken, och den saknar inte grund. Men till mitt försvar vill jag säga att vi har byggt ut kollektivtrafiken och gör det historiskt mycket de kommande fyra-fem åren.

Enkäten gäller alltså Västra Götaland med Göteborg. Men Lars Backström tror inte svaren skulle skilja sig särskilt mycket i Stockholm och Skåne.

– Jag tippar det här är hyfsat representativt även där.

Fakta.Så mycket kostar månadskortet i storstäderna

Månadskortet, en 30-dagarsbiljett, för vuxna kostar i Stockholm (SL) 1020 kronor för en vuxen.

I Skånetrafiken kostar en 30-dagarsbiljett i det som kallas för mellanzon, där resor mellan Malmö och Lund ingår, 949 kronor.

I Västra Götaland har Västtrafik ett antal priszoner och gör zonen Göteborg med grannkommunerna Mölndal, Partille och Öckerö kostar månadskortet 835 kronor.

Share.
Exit mobile version