Hela 93 procent av bilförarna tycker de kör lika bra eller bättre än genomsnittsbilisten, visar en ny undersökning som jämförelsetjänsten Compricer låtit göra. Det krävs ingen avancerad matematik för att förstå att många överskattar sin förmåga bakom ratten.
Undersökningen har tittat på vad kön, ålder och inkomst har för betydelse för hur man uppskattar den egna körförmågan.
Höginkomsttagare, de som tjänar över 700 000 kronor, har hög tilltro till sina egna förmågor. Inom gruppen anser fyra av tio att de är bättre än de flesta på att köra bil. Det visar på klart högre självförtroende än hos dem som tjänar mellan 100 000 och 700 000 kronor, enligt undersökningen. Men inkomst är inte avgörande, de mest självsäkra förarna finns i gruppen som tjänar under 100 000 kronor, där anser 56 procent att de kör bättre än genomsnittet.
Men att tro att man är bäst betyder inte nödvändigtvis att man är det.
– De som tror sig köra bäst är de som oftast är inblandade i olyckor, säger Anders Kullgren, forskningschef på försäkringsbolaget Folksam.
Bland manliga och unga förare mellan 18 och 24 år, anser nästan varannan att de kör bättre än genomsnittet. Samtidigt är båda grupperna överrepresenterade i olycksstatistiken.
Vilken bil man kör verkar också ha betydelse för hur bra man tycker att man kör. Högst självförtroende har de som kör BMW. Av dem tycker över hälften att de hör till gruppen som kör allra bäst.
En äldre studie från Folksam visade att bilar av märket BMW och Audi löpte sex gånger större risk att vara involverade i olyckor än andra märken. Men Anders Kullgren förtydligar att siffran inte har något med bilmärkena i sig att göra.
– Det här speglar beteenden hos förarna. De som kör de här bilarna tar ofta större risker. Många vill nog utnyttja hästkrafterna och den snabba accelerationen, säger han.
Och utnyttjar hästkrafterna gör de. En undersökning publicerad av Kvdbil från 2023 visar att BMW-förare var de som fick flest fortkörningsböter under treårsperioden 2020-2022.
16 procent av deltagarna som körde BMW uppgav att de åkt fast för hastighetsöverträdelser under treårsperioden. Det är tre gånger mer än genomsnittet.
Är det farligt att överskatta sina förmågor bakom ratten?
– Det beror på. Man kanske tycker att man är en väldigt bra förare för att man tar hänsyn till andra och följer de regler som gäller, och det är ju jättebra. Men man kan också tycka att man är så bra att man inte följer reglerna. Att man tror att bromssträckan enbart handlar om den egna reaktionsförmågan eller att man klarar av att köra om fast sikten är skymd. I så fall är det allvarligt, säger Sonja Forward, forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobilitet




