Varje år drar Socialdemokraternas lotterikoncern in miljontals kronor till partikassan. Partilotter är därför en brännande het politisk fråga och upprördheten var stor när Tidöpartierna meddelade att de ville se över regelverket i en statlig utredning. Trots att något förbud inte föreslogs i utredningen, som stod klar tidigare i år, har det inte uteslutits av M och SD, där SD sagt sig vilja ”dra åt kranen med finansiering” till Socialdemokraterna.

Lotteriverksamheten av S-lotterna drivs genom A-lotteriernas dotterbolag Kombispel, som i sin tur lejt ut försäljningen till teletjänstföretaget Effective Communication, med kontor i Barcelona. Där säljer telefonförsäljare lotter för Kombispels räkning sedan maj 2022. Enligt Effective Communication varierar antalet anställda stort över tid eftersom personalomsättningen är hög. Tidigare medarbetare uppger att gruppen som säljer Kombilotter brukar bestå av mellan 15 till 30 personer.

När 23-åriga Maja flyttade och tog jobb på Effective Communications kontor i Barcelona våren 2024 trodde hon att hon skulle sälja telefonabonnemang. Först under sin första dag på den nya arbetsplatsen fick hon veta att alla nyanställda börjar med att sälja lotter för Kombispel.

Maja berättar om huvudmetoden på arbetsplatsen – ”klick eller sälj”.

– Vi får inte lägga på, utan du ska pusha, pusha, pusha tills kunden köper eller klickar dig.

Undantagen är få. Endast om kunden uttryckligen säger att den är demenssjuk eller har god man får samtalet avbrytas. Det berättar sju tidigare medarbetare som sålt Kombilotter i Barcelona under 2024.

Maja och hennes kollegor beskriver det som att regeln utnyttjas till max.

– Det var 98 procent gamlingar man sålde till. Det sågs som lättare eftersom de inte är med i ”gejmet”, säger Maja, som inte jobbar kvar på företaget längre.

Trots att det rör sig om äldre personer som är uppenbart förvirrade förväntas telefonförsäljarna sälja lotter till varje pris, enligt deras egna berättelser.

– Även om kunderna inte sa det, så kunde man ju märka att de inte förstod, att de trodde att det till exempel var deras dotter som ringde. Då lade jag på, men blev ifrågasatt av mina arbetsledare. De tänkte att det var ett ”gratis sälj”, säger en tidigare anställd som vill vara anonym.

Sex av sju tidigare medarbetare som DN pratat med berättar att de sålt lotter till personer som sannolikt inte förstod köpvillkoren. Flera beskriver det som att fokuseringen på äldre och förvirrade kunder är satt i system.

– Var man duktig fick man sälja på de äldre. Det var det man strävade efter, säger en annan tidigare anställd och fortsätter:

– Det bygger på att man ska sälja till de som inte förstår att man behöver säga upp det.

Kombilotteriet är ett abonnemang där den som prenumererar får nya lotter digitalt eller i brevlådan varje månad. Telefonförsäljarna berättar själva att de försöker dölja att kunden själv måste säga upp prenumerationen.

– Man pushar på att det bara är en månad som de är med, säger Maja.

Hennes berättelse stöds av andra tidigare anställda.

– Vi hade jättemycket säljargument för att det bara är en lott. ”Du ska inte bli någon storspelare”, säger en av dem.

De första lotterna säljs till ett rabatterat pris, men om abonnemanget inte sägs upp blir kostnaden snabbt högre. Telefonförsäljarna argumenterar för det billiga priset när äldre kunder säger att de inte hade råd, berättar Maja.

– Jag tyckte det var väldigt märkligt att det var Socialdemokraterna som stod bakom att man lurar gamlingar som inte har pengar.

Hur kunde du själv stå bakom det?

– Det var en väldigt hög press på att sälja, men jag var absolut lite självisk. Jag tänkte på mig själv och att jag behövde pengarna, säger Maja.

– Jag flyttade dit för att jobba, så hade jag slutat hade jag varit arbetslös i Barcelona, säger en tidigare kollega till henne.

Varken Socialdemokraterna, Effective Communication eller Jonas Lindholm, vd för A-lotterierna och Kombispel, har velat ställa upp på en intervju. Lindholm skriver i ett mejl till DN att argument som ”pröva på att vara med en månad” förekommer, men att det alltid framgår i slutet av samtalet att det rör sig om en tillsvidareprenumeration.

”Kombilotteriet är ett prenumerationslotteri och bygger på att vi har nöjda kunder som väljer att stanna kvar länge – kortsiktig försäljning är inte intressant för oss över huvud taget”, skriver Jonas Lindholm och fortsätter:

”Vi är bestörta över det du skriver och beklagar att säljarna har haft den upplevelse du beskriver”.

Jonas Lindholm beskriver Effective Communication som ett ”välrenommerat företag” som följer ”branschens etiska regler”.

Maja kallar arbetsplatsen en svensk version av filmen ”The Wolf of Wall Street”.

– De lurar oss och vi lurar kunder, säger hon.

Och listan på det som försäljarna själva beskriver som tvivelaktiga metoder fortsätter.

– Vi ringde till före detta kunder och sa att de hade samlat på sig rabatter, vilket de inte hade, eller så sa vi att ”nu drar vi igång den här kampanjen”. Det kunde vara påskkampanj, majkampanj och midsommarkampanj, säger Maja.

Men ”kampanjerna” fanns inte, utan samma villkor gäller alltid enligt tidigare medarbetare. De beskriver det som att försäljningen ständigt rörde sig i ett gränsland mellan sanning och lögn.

– Det handlade om att vara så långt ifrån sanningen som möjligt utan att ljuga, säger en av dem.

Enligt Kombispels vd stämmer det att de varje månad startar en ny kampanj med ”en utvald målgrupp, ett erbjudande och ett manus”.

”Dessa kan variera eller inte mellan kampanjmånaderna, men någon justering görs normalt alltid i manuset för att det ska upplevas som aktuellt”, skriver Lindholm, som också bekräftar att målgruppen är äldre personer. Kampanjerna sker på uppdrag från Kombispel och det är även de som förser Effective Communication med listor på vilka de ska ringa upp.

Tidigare medarbetare kallar säljmetoden för trakassering, eftersom samma personer kan bli uppringda gång på gång. En som drabbades av det är 47-åriga Mattias Ljunggren, som beskriver ”ett otroligt aggressivt försäljningssätt” med försäljare som ”in i det sista skriker efter mig att jag ska lyssna”.

– Det ringde flera gånger om dagen, flera dagar i rad, och bara upprepade samma manus. Tillslut fick jag säga att om du inte slutar nu får jag lägga på i örat på dig, men de lyssnade inte ens på det, säger Mattias Ljunggren, som anmälde Kombispel till Konsumentverket.

Det gjorde även 80-åriga Ingvar Forsberg.

– Det var som en grammofon. Jag vet att det är deras metod, särskilt på oss äldre. De fortsätter så människor blir trötta och säger ja till slut, säger Ingvar Forsberg.

Ingen av de tidigare medarbetare som DN pratat med jobbar kvar på Effective Communication i dag. Flera av dem slutade efter bara några veckor. De beskriver att de inte stod ut med känslan av att de lurade äldre personer.

– Jag kände att jag tappade bort mig själv. Till slut faller man in i det där grupptrycket och i efterhand känner man ju bara ”vad har jag gjort?”, säger en tidigare anställd.

Flera beskriver att de brukade gå hem från jobbet med en klump i magen, för att de ”fulsålde”.

– Jag tänkte på min egen mormor och morfar. Jag hade ju inte velat att någon skulle lura dem på det här sättet, och så skulle man vara en sådan själv, säger en annan tidigare anställd.

Fakta.Kombilotterierna och Socialdemokraterna

● Socialdemokraterna och SSU har bedrivit lotteriverksamhet genom sin ekonomiska förening A-lotterierna sedan 1956.

● I dag sker lotteriverksamheten via A-lotteriernas dotterbolaget Kombispel, med Socialdemokraterna, SSU och S-kvinnor som förmånstagare. Överskottet går oavkortat till dem.

● Kombispels mest framgångsrika produkt är kombilotteriet, men de har också ”Extralotteriet” och ”Glädjelotten”.

● En DN-granskning 2017 avslöjade att Socialdemokraterna sålde lotter på kredit till redan skuldsatta och drev tusentals personer till Kronofogden. Partiet har dock inte drivit några ärenden till Kronofogden sedan 2017.

● År 2023 gav lotteriverksamheten 9,8 miljoner kronor till Socialdemokraternas partikassa, 6,3 miljoner till SSU och drygt 4 000 kronor till S-kvinnor, enligt Kombispel.

● Våren 2023 tillsatte regeringen en statlig utredning med syfte att se över reglerna för de partipolitiska lotterierna. Utredaren landade i en avrådan från att införa ett förbud av partipolitiska lotterier. Trots det utesluter Moderaterna och Sverigedemokraterna inte ett förbud.

Källor: Kombispel, A-lotterierna, Kronofogden, DN

Jonas Lindholm lyfter att de ”inte märkt av några tveksamheter” i deras löpande kontakt med kunder och att de inte heller fått in några anmälningar till Konsumentverket under de år de anlitat byrån.

Men det stämmer inte. Sedan maj 2022, då samarbetet inleddes, har 28 anmälningar kommit in mot Kombispel. 18 av dem handlar om telefonförsäljning, som alltså sker via Effective Communication. Ett ärende gäller en person med god man, flera handlar om äldre och demenssjuka som inte uppges förstå vad de köpt.

En anmälare från Uppsala beskriver hur dennes ”97-åriga nästan blinda och dementa mamma som nyss flyttat till äldreboende” fått flera fakturor från Kombilotteriet. ”Mamma har ingen aning om hon beställt något”, lyder anmälan till Konsumentverket.

I en annan anmälan beskrivs hur en äldre kvinna från Lidingö, också hon demenssjuk, blivit uppringd av Kombispel. Kvinnan köpte en prenumeration, varpå en anhörig hörde av sig och förklarade kvinnans tillstånd. ”Nu har de ringt henne igen och sålt på henne en lott”, står det i anmälan.

Ett tredje fall rör en 82-årig kvinna från Halmstad. ”Hon bor på äldreboende och säger att hon alltid säger NEJ, NEJ, NEJ, om någon ringer och försöker sälja något”, lyder anmälan från ett barn till kvinnan. ”Tilläggas ska att min mamma inte har svenska som modersmål och blir på så sätt ett väldigt lätt byte”.

I alla tre exemplen har de äldre fått påminnelseavgifter eller inkassokrav, enligt anmälningarna.

Enligt vd:n Jonas Lindholm arbetar Kombispel med kvalitetssäkring genom att utbilda säljansvariga på plats, godkänna samtalsmanus i förväg, lyssna på samtalen på distans och göra besök.

”Det du beskriver är inte det sätt på vilket vi lägger upp arbetet eller hur vi uppfattar att byrån arbetar, men vi ska givetvis gå till botten med detta.”

Ett liknande svar kommer från Effective Communications grundare Noor Naamneh.

”Vi på Effective Barcelona känner således inte alls igen den bild du målar upp, men tar mycket allvarligt på det du framför och blir mycket ledsna när vi läser vad tidigare anställda ska ha sagt”, skriver han.

I ett mejl till DN lyfter Naamneh att alla avtal som tecknas måste godkännas av kunden i två steg, och att de har en ”kvalitetsavdelning” som lyssnar igenom säljsamtalen.

”Rutinen finns för att säkerställa att kunden är medveten om alla villkoren för avtalet”.

Noor Naamneh tillägger att Effective Communication aldrig haft problem ”med anställda som inte följer de tydliga och högt ställda kraven”.

”Vi har en nolltolerans mot felaktigheter och har inget intresse i att agera felaktigt. Vi är stolta över det vi byggt upp genom åren och tar vårt ansvar inom branschen för att stävja just denna typ av beteende, det får skadliga effekter inte bara på oss utan även på seriösa branschkollegor”, skriver Effective Communication-grundaren.

Socialdemokraterna har hänvisat alla frågor till Kombispel. I ett mejl från partiets pressavdelning skriver de att Socialdemokraterna ”har tydliga krav och regler för Kombispels försäljning.”

”Vårt intresse är att Kombispel har nöjda och långsiktiga relationer med lottköparna. Om felaktigheter sker trots tydliga krav ska Kombispel agera och följa upp med deras underleverantör”, lyder Socialdemokraternas kommentar.

Maja heter egentligen något annat.

Share.
Exit mobile version