Vad som orsakade olyckan med 179 omkomna är oklart, och utredarna tittar bland annat på en möjlig fågelkollision och tekniska problem med styrsystemet. Filmklipp visar hur planet landade utan att ha fällt ut landningsställen.

Enligt företagets vd Kim Yi-Bae har det inte hittats några fel på flygplanet, inklusive landningsställen, i rutinkontroller före kraschen.

– Frågan om landningsställen fungerade eller inte hänvisar jag till olycksutredningen, sade han vid en presskonferens på tisdagen.

Kontroller och underhåll av flygplanet har gjorts enligt internationella regler, enligt vd:n, som tillägger att högsta prioritet nu är att stötta de anhöriga och överlevande. Bolaget kommer att minska sin trafik under vintern med upp till 15 procent för att utföra mer underhåll av planen.

Flygplanet kanade av landningsbanan och kraschade in i en betongmur med navigationsinstrument, vars placering har ifrågasatts av en rad flygsäkerhetsexperter efter olyckan.

Infrastrukturdepartementet har sagt att de flesta sydkoreanska flygplatser följer ett internationellt regelverk för hur nära landningsbanans slut som en sådan mur kan byggas.

Men det finns möjlighet att justera placeringen, enligt inhemska regler.

– Vi ska titta på om det finns några motstridigheter i våra egna regler, och göra en ytterligare översyn av säkerhetsbestämmelserna, säger Kim Hong-Rak, generaldirektör med ansvar för flygplatssäkerhet, enligt Reuters.

Tidigare har myndigheterna sagt att muren stod 250 meter från landningsbanan.

Enligt Reuters finns det dock skrivningar från företaget som driver flygplatserna i landet som tyder på att murens placering sågs som problematisk. I ett dokument står att myndigheterna bör ”se över att säkra ett större avstånd under fas två av expansionen av Muan-flygplatsen”, enligt nyhetsbyrån.

Inrikesdepartementet har inte velat svara på frågor om just dessa formuleringar.

Flygsäkerhetsexperten och förre piloten säger till Reuters att en barriär av detta slag, enligt branschstandard, borde stå minst 300 meter från slutet av landningsbanan.

Söndagens flygkrasch var den flygolycka i världen som orsakat flest dödsoffer under 2024, enligt AP. Den dödligaste olyckan i världen genom historien inträffade 1977, när två flygplan kolliderade på flygplatsen på den spanska ön Teneriffa och 583 människor omkom.

Fakta.Olyckan i Sydkorea

● Jeju Airs flight från Bangkok kraschade på söndagen den 29 december in i en betongmur vid landning på flygplatsen i Muan i södra Sydkorea.

● Totalt 179 personer omkom, varav fyra ur besättningen.

● Två personer ur besättningen överlevde.

Läs mer:

Anhöriga sörjer på flygplatsen i Muan

Plan av samma modell som olycksplanet fick vända

Share.
Exit mobile version