Våren är här och runt om i Sverige fylls gator och skogar av ihärdiga löpare. Många tränar sannolikt inför kommande motionslopp, och flera arrangörer uppger att trycket är högt i år.

– Vi ser överlag en löparboom i hela löparvärlden, men ser också ett stort ökat intresse för vårt lopp, säger Lotta Larsson som är kundserviceansvarig för Göteborgsvarvet som går av stapeln nästa helg.

Under förra året sålde startplatserna slut i april, och i år tog de runt 55 000 platserna slut januari.

– Vi ser också ett otroligt stort intresse att få tag i en startplats via andrahandsmarknaden och överlåtelse, säger Lotta Larsson som uppmanar till försiktighet vid köp.

Marathongruppen har stått bakom Stockholm Marathon sedan starten 1979 och driver även lopp som Tjejmilen och Vårruset. Sebastian Wallin, som är marknadsansvarig, berättar att de över 23 000 platserna till Marathon sålde ut i februari.

– Utöver att siffrorna pekar uppåt på samtliga evenemang, undantaget Tjejmilen som just nu går ganska jämt med 2024, så är den stora trenden att löparna blir yngre och yngre, säger Sebastian Wallin.

Loppen omsätter mångmiljoner och är ett viktigt tillskott för föreningslivet – liksom privata bolag som ser möjlighet att tjäna pengar.

Men samtidigt finns det många mindre arrangörer som fortfarande inte kommit på benen efter pandemin, berättar Hillevi Thor på Friidrottsförbundet. Runt 30 procent av deras 900 medlemsföreningar arrangerar lopp, och de vittnar om att det blivit färre.

– Vi hoppas att våra mindre och medelstora arrangörer kan hänga med de större i takt med att intresset ökar för att springa lopp. De mindre har inte samma kraft att nå ut som de stora och det är i detta som många mindre arrangörer ser utmaningar, säger Hillevi Thor.

Förbundet ser risker i att de ekonomiska klyftorna mellan landets klubbar riskerar att växa och lägger nu sitt fokus på att hjälpa de mindre aktörerna.

– Det är en viktig intäktskälla för många föreningar och under pandemin stod många föreningar utan sina stora intäkter.

Bilden delas av Staffan Movin som är ordförande för En Svensk Klassiker och Svenska Motionslopp. Han uppger att flera av de största loppen växer med upp mot 20 procent i år, i linje med internationella trender, medan andra försvunnit de senaste åren.

– Det som hänt efter pandemin är att det tyvärr finns vissa mindre lopp som har det svårt ekonomiskt, Staffan Movin.

Han menar dock inte att konkurrens är huvudproblemet utan ökade kostnader och krav för arrangemang. Färre vill dessutom arbeta som volontärer, vilket är en grundstomme i föreningslivet.

– Det är en utmanande situation, och det är ännu svårare på mindre lopp. Vi arbetar för att göra det enklare att bli volontär. Det finns otroliga mervärden i att vara volontär med en gemensamhet och stolthet, säger Staffan Movin.

Enligt branschorganisationens beräkningar genererade den svenska motionsloppsmarknaden runt 700 miljoner kronor varav runt 150 miljoner kronor till föreningslivet förra året. De 12 största loppen ökade från runt 478 till 550 miljoner kronor.

Samtidigt har pressen från privata aktörer växt.

– Men vi kan se att antalet privata företag på marknaden är färre än internationellt och det beror på att vi har en sådan stark tradition av föreningsägda lopp, säger Staffan Movin.

Läs mer:

Vårvärmen är här – så kommer du igång med löpningen

Stockholm Marathon utsålt – mer än tre månader före start

Share.
Exit mobile version