Det har snart gått ett år sedan ett av LKAB:s malmtåg spårade ur mellan Kiruna och Narvik. Ingen person kom till skada men trafiken på järnvägen stoppades i flera veckor. Detta ledde till stora ekonomiska problem både för gruvjätten LKAB och fartyg som väntade i Narvik.
I februari i år, bara någon vecka efter att trafiken öppnats på nytt efter olyckan, spårade ett tomt godståg ur på samma sträcka. Haverikommissionen har sedan dess arbetat intensivt med att försöka hitta orsaken till händelserna.
– Vi har undersökt tågen i fråga och rälsen. Vi har intervjuat personer som varit involverade under själva händelsen. Det kan handla om vilka regler man har, uppgifter om underhåll, väder och tågen, säger Jonas Bäckstrand, Haverikommissionens utredare.
Har ni kunnat avfärda någon teori?
– När det här inträffade blev det en del medieskriverier om sabotagemisstankar och polisen startade en undersökning. Men vi kan vara tydliga med att vi inte ser några tecken på mänsklig påverkan eller sabotage mot järnvägen, säger han.
Haverikommissionen har i dagsläget inga färdiga slutsatser. Däremot har myndigheten pekat att, i olyckan med det tomma godståget, funnits flera omständigheter som bedöms ha betydelse.
– Att tåget var olastat och stod stilla i en kurva. Det var stark vind och snö, temperaturen var runt noll grader. Här finns ett antal faktorer som bidragit till olyckan, även om vi inte är klara med exakt orsak, säger Jonas Bäckstrand.
Han nämner att myndigheten följer forskningen om klimatet och att den tyder på att antalet så kallade nollgenomgångar i norra Sverige håller på att öka på grunda av ett varmare klimat. En nollgenomgång innebär att ett dygns högsta temperatur varit över noll grader samtidigt som den längsta temperaturen varit under noll grader. Tidigare har Svenska Dagbladet skrivit om att väderfenomenet utreds som huvudspår till olyckan med den tomma godsvagnen.
– Vi tror att olika väderfenomen kommer att påverka risken för olyckshändelser och faror framöver. Men att säga att en enskild händelse är klimatrelaterad, det är att dra det lite för långt. Det är svårt att belägga, menar Jonas Bäckstrand.
I den allvarligare olyckan som skedde i december förra året, har Haverikommissionen en bra bild över stora delar av händelseförloppet. Dock är myndigheten inte klar med tekniska analyser och undersökningar.
– Slutrapporten för olyckan som skedde i februari är jag ganska säker på kommer att komma före årsskiftet. Den andra rapporten om urspårningen i december, där är jag lite osäker. Ambitionen är dock att den ska komma innan årsskiftet, men vi har fortfarande utredningar kvar att göra, säger Jonas Bäckstrand.
Varför drar det ut på tiden?
– Under de senaste åren har vi haft flera väldigt stora och komplexa utredningar. Det har varit dödsolyckan på Gröna Lund, branden på Liseberg, hissolyckan i Sundbyberg och urspårningarna på Malmbanan. De har tagit mycket resurser, på ett annat sätt än tidigare.