Det skulle ses som en sista utväg. När Skolverket under förra året gav klartecken för distansundervisning i grundskolan slog man fast att ”alla andra möjligheter till särskilt stöd” först måste vara uteslutna. I höstas fick femton barn och ungdomar som uppfyllde kraven plats på den nyöppnade distansskolan Elyseum i Göteborg.

Men för en tredjedel av eleverna har undervisningen inte fungerat, konstaterar rektorn Anders Wallin.

– De har inte fällt upp locket till datorn, helt enkelt. Det är det som är grundförutsättningen. Vi har inte nått eleven och ibland inte heller vårdnadshavaren.

Rektorn konstaterar att distansundervisning inte är en universallösning. Gruppen som brukar kallas för ”hemmasittare” (eller ”hemmakämpare”, av de som vill betona att situationen inte är självvald) består av elever med olika förutsättningar och bakgrund. Vissa unga lider exempelvis av allvarlig psykisk ohälsa, påpekar Anders Wallin.

– Då är det kanske andra agenter än skolan som är viktigast, som barn- och ungdomspsykiatrin eller socialtjänsten, innan man över huvud taget kan tänka på skolan, säger han.

Eleverna som gått på Elyseum har fortsatt ha kontakt med sina tidigare skolor under höstterminen. De fem som nu slutar kommer att hänvisas tillbaka till dessa skolor, som är ansvariga för att försöka hitta andra sätt att få undervisningen att fungera.

Anders Wallin säger att det var väntat att skolformen inte skulle passa alla.

– Sen hoppas vi att vi när vi väl blir varmare i kläderna kan se att ”det här är bra för elever med precis den här bakgrunden eller profilen, men när det gäller andra elever får man kanske tänka ett varv till”.

För de tio elever som rekommenderas att fortsätta på distansskolan till våren har den nya undervisningsformen fungerat bra, enligt rektorn.

– Antingen har det varit klockrent – jätteskönt att slippa sätta sig på en buss eller spårvagn med en massa andra människor, med det ångestpåslag som följer, och istället kunna fokusera på skoluppgifterna. För andra är det en svagare positiv trend där vi ser att det inte går lika spikrakt.

Sedan regeringen år 2021 slopade förbudet mot distansundervisning i grundskolan har ytterligare en distansskola öppnat. Palmbladsskolan i Uppsala tog, liksom Elyseum i Göteborg, emot sina första elever i höstas. På Uppsalaskolan kommer alla elever att gå kvar till våren. Den biträdande rektorn Stefan Lucas skriver i ett mejl till DN att flera av dem börjat gå på lektioner på sina hemskolor igen.

”Framförallt rör det sig om elever som börjat delta i undervisning i något praktiskt/estetiskt ämne. Vissa elever går till skolan halvdagar (efter läsår av total frånvaro)”, skriver han.

Distansundervisning i grundskolan kan vara resurskrävande, med få elever och hög lärartäthet. Men Anders Wallin beskriver värdet av att få barn och unga att må bättre som omätbart. Dessutom, säger han, kan varje krona som investeras i elever som inte går i skolan i dag ge tusentals kronor tillbaka i framtiden.

– Naturligtvis är det en väldigt god investering för samhället att vi har människor som går ut skola och gymnasium. Vi vet att det har en hälsofrämjande effekt, säger han.

Läs mer: Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

Fakta.Distansundervisning i grundskolan

■ 2021 slopades förbudet mot distansundervisning i grundskolan. Undervisningsformen hade tidigare endast varit tillåten under pandemin.

■ I höstas tog de två första distansskolorna – Elyseum i Göteborg och Palmbladsskolan i Uppsala – emot sina första elever.

■ Distansundervisningen riktar sig till elever som inte kan delta i vanlig undervisning på grund av medicinsk, psykisk eller social problematik.

■ I nuläget läser 15 elever på Elyseum och 22 på Palmbladsskolan. Göteborgsskolan tar bara emot elever från närområdet, men planerar att utvidga upptagningsområdet hösten 2025.

■ Till våren planerar Uppsalaskolan att ta emot 30 elever och Göteborgsskolan att ta emot 20 elever.

Källa: Skolverket

Share.
Exit mobile version