Det är en skumpig åktur i en trång och dammig minibuss. Men den är ändå smått sensationell. Färden går nämligen genom en av tunnlarna från tunnelbanestationen Kungsträdgården på Norrmalm, under Saltsjön och vidare mot den sprillans nya stationen Sofia på Södermalm i Stockholm.

Den grupp av uppspelta politiker, tjänstemän och reportrar som nu får göra den högst oglamorösa jungfrufärden är alltså ett slags pionjärer. Det var bara tre veckor sedan som tunnelborrningsteamen nådde genomslag och alltså möttes nere i underjorden.

En bit på vägen gör vi ett tillfälligt stopp och ställer oss och tittar på en röd punkt som målats på bergväggen. Den markerar hela tunnelbanesystemets djupast belägna plats.

– Vi är ungefär en kilometer från Kungsträdgården och en kilometer från station Sofia. Nu är vi 90 meter under havsytan, säger Emma Sahlman, pressansvarig på förvaltningen för Nya Tunnelbanan.

– Ovanför oss finns Saltsjön där Finlandsfärjorna går, fortsätter hon.

Eftersom Sofia presenteras som en av världens djupast belägna tunnelbanestationer kan detta möjligen framstå som förvirrande. Men Sofia ligger runt 100 meter under Stigbergsparkens högt belägna markyta – vilket är något annat än vattenytan.

Därefter går bussturen vidare till just Sofia. Här har arbetet med att utforma stationsutrymmet kommit en bra bit på vägen. Ytorna är rå betong – långt ifrån de mjukt hipsterpastelliga toner som väntar när allt är klart. Men perrongen finns här. Liksom det mellanplan dit de åtta snabbhissar från biljetthallen ska anlända. Runt 30 sekunder kommer hissresan ner – eller upp – att ta.

– Vi har ungefär 5–10 meter berg kvar att spränga bort, sedan är hisschaktet klart. Schaktet är 20 gånger 20 meter och 90 meter djupt och det har varit en rejäl utmaning för oss, säger projektchefen Andreas Burghauser.

När Sofia väl öppnar är bedömningen att stationen kommer att ha ungefär 35 000 resenärer per dag, det vill säga ungefär lika många som Hornstull tar emot i dag.

– Det är slitna ord, men det känns historiskt. Det är verkligen häftigt att vara här, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Niklas Bergman, förvaltningschef för tunnelbanans utbyggnad, säger att arbetet flyter på fint. Man håller både budget och tidsplan.

– Tunnlarna är snart färdigsprängda och nu börjar vi bygga saker i tunnlarna och på stationerna. Vi fyller hålet med tunnelbana helt enkelt. Nästa år börjar vi med installationer, säger Niklas Bergman som menar att det svåraste med just utbyggnaden av den blå linjen har varit passagen under Saltsjön.

– Stockholms berggrund är inte homogen. Den består av sprickzoner och slag. Dom kände vi till och har förberett arbetsmetoder. Det har faktiskt gått precis enligt plan.

Det dröjer ett tag innan det rullar tåg i de båda tunnlarna (det byggs en för vardera färdriktning) mellan Kungsträdgården och Sofia. Trafikstarten är planerad till 2030. Då kommer den blå linjen efter att den passerat Sofia att vara förlängd i två riktingar – dels mot Nacka och dels mot Gullmarsplan och vidare mot Söderort. Sammanlagt byggs sju nya stationer och drygt elva kilometer med nya spår.

Än så länge återstår alltså en hel del byggbök och krångel i huvudstaden, men Anton Fendert betonar att stockholmarna är mycket positiva till tunnelbaneutbyggnaden.

– Även de som påverkas av själva bygget i form av buller tycker att det är väldigt positivt för Stockholm. Tunnelbanan är en symbol för Stockholm i väldigt stor utsträckning, säger han.

Läs mer:

Så blir Stockholms nya tunnelbana

Här är platserna som kan få tunnelbana i Stockholm

Ny tunnelbanelinje – för första gången på ett halvt sekel

Share.
Exit mobile version