Om du är missnöjd med din mäklare kan du anmäla det till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI). Fram till december i år hade cirka 960 anmälningar, om till exempel marknadsföring och lockpriser, inkommit.

Men uppföljningen brister, slår Riksrevisionen fast efter att ha granskat tillsynsmyndighetens arbete.

– Det finns en risk att man inte alltid styr tillsynen mot de delar där den gör störst nytta för konsumenterna, säger Riksrevisionens utredare Erik Trollius.

Kritiken handlar bland annat om att inspektionen ofta inte startar tillsyn i allvarliga ärenden som är svåra att utreda.

Det kan till exempel handla om tvister där det är svårt att veta vad som sagts muntligt eller hur budgivningen gått till, enligt Erik Trollius.

I stället granskas ofta uteblivna betalningar av årsavgifter, skulder eller om mäklaren har dömts för brott. Det är områden där det är lättare att inhämta dokumentation och dra slutsatser.

– För att tillsynen ska vara effektiv behövs mer egeninitierad tillsyn med fokus på risker som direkt drabbar konsumenter, säger Erik Trollius.

Det kan vara svårt att få information från exempelvis bostadsrättsföreningar, och FMI har tidigare informerat regeringen att det behövs förändringar för att kunna begära information från andra aktörer.

Mellan år 2021 och 2024 har cirka 130 ärenden mot mäklarföretag inletts. Av dem har runt två tredjedelar handlat om obetalda avgifter till inspektionen. Granskningarna har inte riktats mot områden med risk för allvarliga överträdelser trots att det varit målet sedan 2019, enligt Riksrevisionens utredning.

Under förra året inkom totalt 977 anmälningar mot mäklare. Av dem rörde 13 åtgärder mot penningtvätt varav tio tillsynsärenden öppnades. Ett ärende ledde till en varning.

Erik Trollius konstaterar att det är svårt att utreda penningtvätt, samt att det kan finnas ett mörkertal av ärenden.

– Det är en utmaning då FMI är beroende av de anmälningar som kommer in. Det behövs nog mer kunskap och arbetssätt för att kunna jobba effektivt med detta och det har man fokuserat på i år.

Riksrevisionen betonar att delar av tillsynen är effektiv, men att vissa områden behöver bli bättre. Riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg är den som slutligen fattat beslut i ärendet.

– Fastighetsmäklarinspektionen behöver ha en systematisk planering för att kunna göra avvägningar mellan problemens allvarlighetsgrad och nyttan av tillsynen. Så sker inte i dag, konstaterar hon.

Nu vill Riksrevisionen se tydligare kriterier i hur tillsynen prioriteras och följs upp, med mer fokus på förmedlingsuppdrag och allvarliga överträdelser.

– Det är viktigt att tillsynen fungerar och är träffsäker eftersom det är en stor del av konsumentskyddet. Det kan bli bättre och då är det viktigt att man arbetar med det här, avslutar Erik Trollius.

Fakta.Granskningen

Fastighetsmäklarinspektionen rekommenderas att:

• Utveckla kriterierna för prioritering i tillsynsstrategin och tydliggöra hur de ska tillämpas i hela tillsynsverksamheten, så att resurser används för de mest angelägna insatserna.

• Genomföra mer tematiska och egeninitierade tillsyner som är inriktade mot överträdelser i samband med förmedlingsuppdrag och allvarliga överträdelser.

• Utveckla uppföljningen av tillsynens inriktning och resultat för att få bättre underlag för planering och tillsynsinsatser.

• Kammarkollegiet uppmanas att komplettera tillsynen som baseras på Fastighetsmarknadens Reklamationsnämndsrapporter och anmälningar från externa parter med regelbundna egeninitierade kontroller.

Riksrevisionen är en oberoende statlig myndighet som granskar hur statens pengar används och hur effektivt myndigheterna arbetar. Granskningen av Fastighetsmäklarinspektionen rör perioden 2019-2024.

Share.
Exit mobile version