Klädföretaget Gina Tricot och influeraren Bianca Ingrosso har hamnat i blåsväder över klimatkampanjen ”Gina Tricot Forest” där kunderna uppmanades att bidra med pengar till en skog med bikupor.

SVT Väst kunde dock avslöja att det endast handlade om två bikupor och runt 500 plantor, vilket lett till att initiativet ifrågasatts.

Gina Tricot har därefter backat kring kampanjen och konstaterat att träden är för få för att få kallas skog. De har meddelat att de tar fullt ansvar samt att Bianca Ingrosso, som marknadsfört kampanjen, ”inte bär något ansvar för informationsinnehållet.”

Bianca Ingrossos presskontakt har i sin tur uppgett till SVT att de litade på att skogen och bikuporna skulle placeras ut.

Men varumärkesforskaren Eva Ossiansson, verksam på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, ifrågasätter ansvarsfrågan.

– Jag förstår att de inte vill förstöra samarbetet med henne inför framtida kampanjer men alla har ett ansvar i det hela. Bianca är köpt för att gå i god för något, men hon måste i sin tur ha koll, för hon är ett företag, viktigt varumärke och intygare, säger Eva Ossiansson.

Eva Ossiansson menar att såväl Gina Tricot som Bianca Ingrossos varumärke riskerar att få sig en törn om det visar sig att de inte står upp för de värderingar de förmedlar utåt. Speciellt inom ett område som fast fashion som redan genomsyras av hållbarhetsproblem.

– Om du lovar att kompensera så att kunderna ska känna sig bättre när de handlar, och vill vara det goda företaget, så brister du när du inte levererar på löftet. Det blir en etisk och moralisk dimension där förtroendet tar skada.

Händelsen kan även leda till rättsliga efterspel, enligt Eva Ossiansson som hänvisar till marknadsföringslagstiftningen.

– När du går ut och lovar någonting måste du kunna gå i god för det och inte få kunder att fatta felaktiga köpbeslut. Det är samma sak som att du inte kan säga att en kräm motverkar rynkor om du inte kan bevisa det.

Konsumentverket har mottagit anmälningar mot såväl Gina Tricot som Bianca Ingrosso.

Vad kan konsekvenserna bli?

– Det beror på hur många anmälningar som inkommer och hur uppmärksammat det blir. I sådana här skandaler brukar man säga att det kan hållas i liv i ungefär två veckor innan intresset börjar dala av.

Konsumentverket har inte fattat något beslut om att inleda vidare granskning kring Gina Tricot. Om myndigheten skulle anse att fel begåtts kan de be företag att rätta sig, men också utfärda viten, böter, eller ta ärenden till domstol.

– Nu kommer det in anmälningar för folk känner sig lurade. Och om det blir en rörelse i sig där kunderna känner sig bedragna kan det få företagen att tänka om och inte använda den här typen av marknadsföring, säger Eva Ossiansson.

Det pågår även arbete inom EU för att ta fram skarpare lagstiftning rörande marknadsföringen kring hållbarhet och ansvarsfrågan.

I det senaste offentliga räkenskapsåret 2022 omsatte Gina Tricot nära 1,8 miljarder kronor. Intäkterna i Bianca Ingrossos privata bolag uppgick till närmare 30 miljoner kronor och skönhetsbolaget Caia, där hon är delägare, omsatte över 400 miljoner kronor.

Bianca Ingrosso och bolagen anmäls frekvent till Konsumentverket som också slagit ned på marknadsföringen flera gånger. Eva Ossiansson menar samtidigt att Bianca Ingrosso är lite av en popstjärna som tenderar att komma ut väl på andra sidan.

– Hon klarar sig genom alla de här sakerna för att hon har en sådan stark följarskara som går i god för henne och gillar det hon gör.

DN har sökt Gina Tricot och Bianca Ingrosso.

Share.
Exit mobile version