I mitten av september genomförde gasnätsoperatören Nordion energi ett samråd för en planerad vätgasledning från Letsi i Jokkmokk till Luleå. Ledningen ska transportera gas för produktion av fossilfri gödsel.

Ledningen på 170 kilometer är den första i Nordions ambitiösa plan för ett vätgasnät som också ska nå Finland och småningom binda ihop gasnäten kring Östersjön.

Planerade större vätgasprojekt

Driftsättning fram till år 2050.

Källa: Energimyndigheten

Vätgas kan lagra energi, men behövs också om man vill dra nytta av träbaserad koldioxid från till exempel skogsindustrin, konstaterar Hans Kreisel, vd för Nordion. Väte och koldioxid kan bli metan, metanol eller grönt flygbränsle.

Samarbetet runt Östersjön tog i somras ett steg framåt då nio nätoperatörer undertecknade ett avtal om ny infrastruktur.

Kreisel understryker att samarbetet är viktigt för att påskynda utvecklingen. Östersjöområdet har betydande potential både för landbaserad och för havsbaserad vindkraft som kan användas för vätgasproduktion.

Mål ett är ett ledningsnät runt Bottenviken. Nätet på 100 mil kan komma vara i drift 2030. Investeringen beräknas till 36 miljarder kronor.

Kreisel har en stark tro på vätgasen som en del av det framtida energisystemet. Fossila energikällor måste fasas ut och för att elektrifiera samhället krävs mer än bara sol och vind. Kärnkraften kommer inte att vara konkurrenskraftig under de närmaste 20 åren, tror han.

Den spanska gödseltillverkaren Fertiberia och Lantmännen är delaktiga i det första projektet i Norrbotten. Byggarbetet börjar när alla tillstånd finns på plats, 2027 eller 2028. Då kan vätgasen komma att flöda 2030.

– Till en början var vi drömmare och trodde att allt skulle gå snabbare, men nu har vi nyktrat till. Vi siktar på investeringsbeslut 2026, säger Hans Kreisel.

För vätgasen gäller det att gå i takt med industrins behov, menar Kreisel. Ett företag som Nordion som ska bygga infrastruktur måste överinvestera massivt i början. Där hoppas Kreisel på stöd från EU, eftersom projektet stöder unionens ambitioner att nå en fossilfri energiproduktion.

Investeringarna kräver också så kallade off-take avtal, avtal med kunder som förbinder sig att köpa den producerade och transporterade vätgasen.

När avtalen och alla tillstånd att bygga väl är på plats menar Kreisel att tillgången till pengar inte är ett problem. Nordions ägare är främst europeiska pensionsfonder som fokuserar på långsiktiga investeringar i europeisk infrastruktur.

– Det är en enorm utmaning att koordinera energisystemet, samhället måste investera i förväg så att producenter och förbrukare kan ansluta då vi är klara, säger han.

Samordning mellan produktion av el och produktion av vätgas är viktig för att få till en fungerande marknad. En förutsägbar och stabil reglering krävs dessutom för att både kunder och investerare ska våga satsa, poängterar Nordions vd.

I Finland administrerar företaget Gasgrid gasnätet. Planen är bygga ut nätet längs den finska västkusten upp till Torneå.

Optimistiska beräkningar från det finska väteklustret räknar med att Finland kunde stå för 40 procent av produktionen av grönt väte inom EU.

– Finland har insett det positiva med energihandel, jag hoppas Sverige inser detsamma, så att vi tillsammans kan skapa en marknad med försörjningstrygghet. Ju större marknad, desto stabilare system och konkurrenskraftigare priser, säger Hans Kreisel.

Han pekar på det besvärliga med att ha en ojämn maktfördelning mellan producenter och kunder. Stora energiproducenter måste få avsättning för sin produktion som i sin tur måste transporteras till kunden där den finns.

Sverige är i någon mån drabbat av energinationalism just nu, menar Nordions vd.

Skellefteå Kraft har redan stora planer för användning av vätgas.

– När vi valt var vi ska producera vätgas har vi gjort det utifrån perspektivet att ingen ledning finns, säger Fredrik Jonsson, affärsenhetschef för strategi och affärsinnovation på Skellefteå Kraft.

Jonsson konstaterar att Näsudden i Skelleftehamn är perfekt beläget för företagets planer på att tillverka hållbart flygbränsle. Vätgas för processen behöver inte transporteras någonstans.

Det väte företaget behöver vid sina tankstationer som drivs tillsammans med OK Q8 transporteras med tankbil.

– Frågeställningen med transport dyker upp hela tiden, så det är viktigt att hitta svar, distributionen är en stor kostnad, säger Jonsson.

Även om Skellefteå Kraft inte i nuläget har behov av något distributionsnät för vätgas följer företaget Nordions arbete.

Fakta.Så fungerar grön vätgas

Väte är det vanligaste och lättaste grundämnet. Vätgasen består av två väteatomer.

Vätgasen är lättantändlig men brinner rent och innehåller mer energi per kilo än fossila bränslen.

Vätgas tillverkas genom elektrolys. Då spjälker man vatten till vätgas och syre med hjälp av el.

Använder man el från förnybara källor som sol eller vind brukar vätgasen kallas grön.

När solen skiner och vinden blåser kan man producera el för att producera vätgas som sedan lagras. När energin behövs igen kan den exempelvis omvandlas till el via en bränslecell för att driva ett fordon eller ledas ut på elnätet.

Share.
Exit mobile version