För en vecka sedan stängde Vattenfall av en bro över Umeälven i Storuman i Västerbotten. För Marianne Viklund och hennes familj som bor i Nysele, på andra sidan älven, är bron avgörande för att vardagen ska gå ihop.

– Stängs bron permanent, då kan vi förmodligen inte bo kvar, har Marianne Viklund sagt till DN.

Vattenfall har under avstängningen undersökt bron och kommit fram till att den återigen kan öppnas, vilket bolaget gjorde i slutet av förra veckan. Något som tidningen Västerbottens Folkblad rapporterat om.

– Den är öppen för personbilstrafik upp till fyra ton, säger Magnus Kryssare, pressekreterare på Vattenfall, till DN.

Däremot får endast ett fordon åt gången passera över bron och Vattenfall har även satt upp avgränsningar som gjort vägen smalare, för att inga större fordon ska köra över av misstag. För Marianne Viklund är det en lättnad att bron öppnats.

– Det är självklart skönt, säger hon.

– Vi slipper nu gå över bron och klättra över avspärrningen med maten man handlat, det underlättar otroligt i vardagen.

Familjen hade under tiden bron var stängd ställt bilar på vardera sida av bron och sedan gått över för att slippa köra de långa omvägarna på små skogsvägar. Avspärrningarna för de tyngre fordonen innebär dock ett annat problem berättar Marianne Viklund.

– Att bron är öppen bara för biltrafik leder dock till att plogbilen inte heller får passera. Hur det blir med plogningen i vinter har jag ingen aning om men jag hoppas att Sveaskog kan stå för en lösning, har dock inte hört något av dem, säger hon.

Att inte veta vad som gäller kring bron som spelar en viktig roll i deras vardagspussel har skapat oro och stress för familjen, berättar Marianne Viklund.

– För varje knapphändig information vi har fått har vi haft ännu fler frågor. Det har varit helt omöjligt att planera långsiktigt utan man har fått lösa resor och handling och sjuka barn en eller två dagar i stöten bara, berättar hon.

Nu hoppas hon att Sveaskog ska lösa plogningen på något sätt. Därefter vill Marianne gärna se att en ny bro byggs så snart det går, om inte den nuvarande kan renoveras. Samtidigt finns ingen långsiktig lösning.

– Jag är fruktansvärt trött och slut på men det finns inget annat att göra än att fortsätta kämpa, säger Marianne Viklund.

Vattenfall utreder just nu vilket ansvar bolaget har för bron. År 1960 grävde Vattenfall en ny kanal till kraftverket några kilometer bort. Vattnet blev mer strömt, vilket hindrade isen från att lägga sig och som kompensation byggde Vattenfall bron över älven.

– Vi får se när vi är klara med utredningen. Vi kommer också att göra en mer fördjupad besiktning av bron, när den kan vara klar har vi inget datum för i dagsläget, säger Magnus Kryssare på Vattenfall.

DN har sökt Sveaskog angående plogningen av bron och vägarna intill, ett ansvar bolaget tidigare haft. Skogsjätten svarar att de utreder den uppstådda situationen och har inget mer konkret svar att lämna i frågan.

Tidigare domar

2007 meddelade Mark- och miljööverdomstolen i Umeå att Vattenfall ”förpliktades att för all framtid svara för underhållet i sin helhet” gällande en bro över Luleälv i Jokkmokks kommun. Bron hade likt den över Umeälven uppförts som en kompensation ”för att vinterväg och färja inte kunde användas till följd av vattenreglering”, står det i domen.

Även en annan dom från 1958 anger att bron över Umeälven ska vara permanent och tåla 28 ton. När Vattenfall kan vara klar med sin ansvarsutredning vet bolaget inte.

Share.
Exit mobile version