Recensionerna blir allt färre, konstaterade forskaren Andreas Widholm (DN 23/4) tidigare i veckan. Kan de bli färre? tänkte jag. 2018 gjorde Aftonbladet en kartläggning som visade att närmare hälften av alla recensioner försvunnit från rikstidningarna de senaste tio åren. Barnböcker recenseras numera bara i undantagsfall, och även i Dagens Nyheter som fortfarande har en barnbokssida har antalet recensioner minskat markant. Barnbokskritiken verkar vara på väg att bli en dinosaurie och det är en katastrof, inte bara för oss författare och förlag utan också för läsarna.

Vi är många som oroar oss. Författarna Elisabeth Östnäs och Moa Eriksson Sandberg undrar hur nya barnklassiker ska födas om inte nya författare uppmärksammas. (DN den 27/5 2023) Johan Anderberg menar att kulturjournalistiken befinner sig i kris. (Sydsvenska Dagbladet, 19/9 2023) Nu senast är det förlagschefen på Lilla Piratförlaget, Erik Titusson som fick Gulliverpriset 2024 för sitt arbete för barnboken, som befarar att barnboken blir sämre om samtalen om barnlitteratur tystnar.

Jag är också orolig över hur kvalitet och författare påverkas. Men min stora skräck är att det också blir allt färre barnböcker när recensionerna minskar i antal.

En recensionsaktör som klarar sitt uppdrag mycket bättre än dagstidningarna är företaget BTJ, tidigare känt som Bibliotekstjänst. BTJ erbjuder en rad digitala tjänster mot kunskapssektorn, och är framför allt kända för sina recensionshäften. En stor andel av Sveriges bibliotek prenumererar på dem för att underlätta urvalsprocessen när de köper in böcker.

Till skillnad från dagstidningarna täcker BTJs recensionsverksamhet nästan all barn- och ungdomslitteratur som ges ut i Sverige. Det är hedrande. Det är också avgörande för ett nischat förlag som Hegas förlag, som ger ut lättlästa böcker för barn och unga. Lättlästa böcker har hittills inte haft någon plats på de traditionella kultursidorna, trots att behovet av lättläst ökar när läsförståelsen sjunker bland barn och unga i alla åldrar (DN 5/12 2023). När resten av kritikersverige tystnar fortsätter BTJ att recensera.

Men det är ett problem att en ensam, privat aktör får recensera böcker i ett vakuum. Erik Titusson säger att det inte finns någon koppling mellan barnbokskritik och försäljning, men för ett förlag som inte får några andra recensioner så betyder ett lågt betyg hos BTJ att den serien går i graven. Jag har själv varit med och lagt ner serier efter att en BTJ-recensent tyckt att boken var ”överväldigande med många kulörta illustrationer” och att likheten med dagens animationer i tv-, film- och datorspelsvärlden gav ”illustrationerna ett mer artificiellt och livlöst uttryck”. En annan recensent hade kanske påpekat att likheten med just de här formaten hade varit en inkörsport för ovilliga läsare som hellre spelar spel än läser böcker. Men det var det ingen som gjorde eftersom boken inte fick några fler recensioner..

Jag skulle kunna räkna upp många liknande exempel. Svenska traditionella medier behöver ta sitt ansvar och erbjuda en nyanserad, bred och infallsrik recensionsverksamhet – även av lättlästa böcker. Annars riskerar vi att viktiga barnböcker försvinner.

Läs DN:s recensioner av barnböcker och ungdomsböcker

Share.
Exit mobile version