Varje dag strömmar miljontals paket från kinesiska e-handelsföretag som Temu och Shein in till flygplatser i Europa. Den senaste tiden har politiker i såväl Sverige som resten av EU krävt att handeln försvåras.

Samtidigt planerar man på den region- och kommunägda flygplatsen i Örebro att skaffa en kinesisk flyglinje, vilket Affärsvärlden var först med att berätta. Målet: att i början av 2026 kunna ta emot paketen från lågprisjättarna i Sverige.

Enligt en granskning gjord av Affärsvärlden kommer många av paketen i dag med flyg till Belgien. Där lastas de över till lastbilar som kör paketen till Sverige.

Örebro flygplats har under flera års tid haft en ansträngd ekonomi och varit beroende av ekonomiskt stöd från kommunen och regionen. En kinesisk flygfraktlinje skulle vara en lösning på det samtidigt som onödiga transportsträckor kapas, menar Johan Ljungberg, ansvarig för affärs- och strategiska projekt på flygplatsen.

– Vi har fått en skarp förfrågan från ett stort asiatiskt flygbolag som vill upprätta en flyglinje här. Det skulle trefaldiga vår omsättning. Paketen kommer ju in i Sverige oavsett. Att de ska komma via lastbilar från andra EU-länder i stället är en väldigt dålig lösning på alla sätt, säger han.

Men det svenska Tullverket sätter käppar i hjulet för flygplatsen. Detta genom en tolkning av EU:s tullregler som flygbranschen menar är extrem.

Det hela handlar om hur paket som kommer till EU ska identifieras och registreras. Till flygplatserna anländer stora boxar med tusentals små paket i. Andra EU-länder tolkar regelverket som att man bara behöver skanna och registrera den stora boxen. Det svenska Tullverket kräver i stället att varje enskilt paket plockas ur och registreras för sig.

Det tar betydligt längre tid och Johan Ljungberg menar att detta tvingar fraktbolagen att ta onödiga omvägar.

– Nu går det snabbare för fraktbolagen att flyga till andra EU-länder och sedan köra in varorna med lastbil, säger han.

Flygplatsen kämpar nu för att få Tullverket att ändra sin tolkning. Men Tullverket håller inte med om att den är överdriven.

– För att vi ska ha ordning på vad som kommer in i landet och känna oss trygga med tullövervakningen behövs det att varje enskild försändelse registreras. Därför har vi gjort den här tolkningen, säger Carina Asplund, chef för Tullverkets Uppbördsavdelning.

Flygbranschen menar att er tolkning tvingar fraktbolagen att ta omvägar, vilket leder till onödiga transportutsläpp. Vad tänker ni kring det?

– Vi kan inte ha en åsikt om hur varorna transporteras. Vår uppgift är att kontrollera varuflödet.

Flygplatsens initiativ har fått stark kritik, bland annat från Svensk Handel som menar att det underlättar införseln av varor som är skadliga och sätter konkurrensen ur spel.

Sofia Larsen, vd för Svensk Handel, tycker att resonemanget om att paketen kommer in oavsett är feltänkt.

– Jag förstår inte det resonemanget. Bara för att andra tar vissa beslut behöver man inte själv göra det. Det är väldigt kortsiktigt tänkt av flygplatsen och det är en märklig fråga att driva när det är högtryck i Bryssel på att ändra lagstiftningen.

Johan Ljungberg ser inga problem med att driva frågan samtidigt som förutsättningarna för handel från lågprisjättarna när som helst kan ändras.

– Vi har inga problem med att EU-lagstiftningen ändras, det handlar bara om att vi vill ha samma förutsättningar som övriga EU-länder att ta emot paketen, säger han.

Läs mer om hållbarhet

Share.
Exit mobile version