AI-bolaget Zenseact är helägt av Volvo Cars. Uppdraget är att utveckla stödsystem till dagens förare och på sikt mjukvara för helt självkörande fordon. Mjukvaran som hjälper till att undvika kollisioner och hålla bilen på vägen finns än så länge i tre modeller: Volvo EX90, Volvo ES90 och Polestar 3.

– Säkerhet är Volvo Cars viktigaste värde och säkerhet håller på att bli mer och mer baserat på mjukvara och maskininlärning, så det är anledningen att vi finns till. Genom att vara ett eget bolag är tanken att vi ska kunna attrahera spjutspetstalang och bygga arbetssätt och kultur som är optimerad för den nya generationens AI och mjukvarusystem, förklarar Zenseacts vd Ödgärd Andersson när hon besöker Lundakontoret.

Där sitter i dag drygt 20 personer. Fram till i fjol var tio av dem anställda av Volvo Cars, när de knoppades av och bildade Zenseacts nya kontor i Lund. Sedan dess har personalstyrkan dubblerats. Bland annat har Lundakontoret utvecklat en funktion för automatisk bromsning vid backning, som finns i EX90 och Polestar 3.

Halva gruppen jobbar på distans med andra team i framför allt Göteborg. Den andra halvan utgör en grupp inriktad på utveckling av mjukvara för förarstöd på kortare avstånd.

– Det handlar om låghastighetsfunktioner som parkeringsassistens, filbyten och vid övergångsställen där vår mjukvara är bilens ögon och öron tillsammans med våra fisheye-kameror och ultraljudssensorer, förklarar Linh Trang.

Hon är platschef för Lundakontoret och har tidigare arbetat på Volvo Cars och innan dess Axis Communications och Sony Mobile – ett typexempel på den slags bakgrund som ledde fram till Zenseacts beslut att öppna kontor i Lund.

– Lund är väldigt intressant, eftersom här finns ett ekosystem av starka företag och den tekniska högskolan som är en av dem som har en spets inom maskininlärning. Så detta är ett bra ställe för oss att vara på för att kunna attrahera de bästa talangerna, säger Ödgärd Andersson.

Hon nämner bland annat nätverkskameraföretaget Axis som ligger på andra sidan vägen från Volvo Cars och Zenseacts gemensamma kontorshus i Ideon Science Park.

I huset har Volvo Cars också testbilar, vilket gör att den nya mjukvaran snabbt kan testas direkt i ett riktigt fordon.

– Vi var precis nere i garaget och tittade på en demo. Dessutom håller vi på att etablera samarbeten med Lunds universitet, där även Ericsson och andra bolag är med, kring mer forskningsnära frågor.

För att driva utvecklingen mot självkörande bilar måste tekniken gå från att analysera bild för bild, till att kunna hantera hela videosekvenser och information från många olika sensorer parallellt – och den större mängd data det innebär.

Förutom kunnande inom AI behöver Zenseact också personer med expertis inom inbyggda system.

– Det vi bygger har höga krav på tillförlitlighet och säkerhet. Det är inte en webbsida som kan vara uppe och nere, utan avancerade inbyggda system. Det kunnandet finns även inom till exempel medicinteknik med sina höga krav på precision och tillgänglighet. Så vi letar snarare efter den typen av kompetens, än personer som är duktiga på fordonsteknik. Det har vi redan många som är inom bolaget och på Volvo.

Fakta Zenseact

Grundat: 2020 med uppdraget att utveckla mjukvara till förarassistanssystem och självkörande bilar.

Huvudkontor: Lindholmen i Göteborg.

Ägare: Volvo Cars.

Sysselsätter: Bolaget sysselsätter 830 (konsulter och anställda), varav 800 ingenjörer i Göteborg, Lund, München och Shanghai.

Vd: Ödgärd Andersson. Civilingenjör från Chalmers, tidigare Chief Digital Officer på Volvo Cars och innan dess 20 års bakgrund inom telekomsektor på Ericsson, bland annat som chef för verksamheten i Göteborg.

Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobilitet

Share.
Exit mobile version