Målbilden sattes 2021 under dåvarande vd:n Håkan Samuelssons styre. Avsikten var då att alla bilar med förbränningsmotorer – inklusive hybrider – skulle fasas ut till förmån för elbilar.

De senaste åren har dock marknaden för elbilar förändrats markant. Konkurrensen har hårdnat samtidigt som kostnaderna för konsumenter stigit då högre räntor gjort det dyrare att privatleasa bilarna. Ett frågetecken kring elbilar restes också när inflationen rusade i anslutning till Ukrainakriget och elpriset steg kraftigt. Dessutom har olika statliga subventioner som klimatbonusar justerats ned eller tagits bort.

Volvo Cars meddelar därför nu att målet är att 90–100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar.

”Utrullningen av laddinfrastruktur har gått långsammare än väntat, statliga incitament har dragits tillbaka på vissa marknader och ytterligare osäkerhet har skapats av de senaste tarifferna på elbilar på olika marknader”, motiverar bolaget sitt beslut.

Bolagets vd Jim Rowan vidhåller dock att bolagets inriktning till fullo är mot elbilar men ser också framtida utmaningar:

”Det är dock tydligt att övergången till elektrifiering inte kommer att vara linjär, och kunder och marknader rör sig i olika hastigheter”, skriver han i pressmeddelandet.

Volvo Cars klev in på Stockholmsbörsen i oktober 2021 men börsnoteringen har inte varit någon framgångssaga, snarare tvärtom. Introduktionskursen sattes då till 53 kronor och nu snart två år senare handlas aktien kring 27 kronor, det vill säga en halvering.

Dagens besked får initialt ingen större effekt på aktien som dock är tydligt ned sedan börsens öppning – minus 4,6 procent.

Share.
Exit mobile version