Volvo Cars nygamla vd Håkan Samuelsson har hamnat i tullkrigets epicentrum. DN intervjuar honom i minglet på Svensk-tyska handelskammarens årsmöte på torsdagskvällen – efter ett närmast chockartat dygn på den globala tullscenen.

Volvo säljer var femte bil i USA – bolagets näst största marknad. Men trots en egen fabrik i South Carolina sedan sju år importeras nästan alla sålda bilar från Göteborg – framför allt de storsäljande suvarna XC60 och den större XC90.

Volvo tillverkar bara en enda modell där, den starkt försenade elsuven EX90 som fram till mars bara gjorts i knappt 3 000 exemplar.

Håkan Samuelsson har redan öppnat för att tillverka ännu en modell i USA. Frågan är vilken – och när. Storsäljarna XC60 och XC90 börjar bli gamla modeller.

Håkan Samuelsson säger att de sedan den 2 april betalar 27,5 procents tull till USA. Det handlar om den 2,5 procentiga tullen sedan tidigare och Trumps nya biltull på 25 procent. Det blir totalt 165 000 kronors påslag för en bil med en prislapp på 600 000 kronor, om kunden betalar allt.

Var går gränsen i tullnivå?

– Vid 27,5 procents tull kan vi inte långsiktigt sälja bilar. Då måste vi tillverka dem lokalt. Men det här är inget vi löser i morgon.

Jaguar Land Rover stoppade nyligen all export från Storbritannien till USA. Några sådana planer har inte Volvo Cars vd i nuläget. Men han har hamnat i en rävsax och pratar om att det tar upp till två år för att få ny tillverkning på plats.

– På kort sikt, ett till två år, handlar det om att sälja de bilar vi har. Vi får belastning på vinstmarginalerna och kunderna kommer att få betala mer.

Blir det existerande suven XC60 som ni börjar tillverka i USA?

– Nja, jag tror att det blir en suv-aktig bil i den storleken. Det kan också handla om en helt ny laddhybrid. Det måste vara någon som säljer bra i USA.

Han säger att läget vore allvarligt om de var ensamma om att betala höga tullar.

– Men många premiumbilar är importerade till USA – Lexus från Japan och så alla europeiska.

USA har sedan tidigare även 100 procents biltullar till Kina, där Volvo exporterat sedanmodeller och lilla elbilen EX30. Håkan Samuelsson stänger dörren till USA för bilar från Kina.

– Kinabilar till USA är omöjligt, säger han.

Nu hoppas han på lägre tullar i kommande förhandlingar mellan EU och USA.

– Min tolkning är att USA vill spela ut ett rejält kort för att komma till skott med en ny förhandling. Det är en positiv tolkning – jag hoppas att jag har rätt. Det vore bra om vi kunde gå ner till 2,5 procent från båda håll.

Läs mer:

Fler svenska bolag tros överväga produktion i USA

Nye Volvochefen: Vi behöver flytta tillverkning av modell till USA

Share.
Exit mobile version