Från Volvo Cars företagsledning är budskapet kopplat till den väntade neddragningen och miljardersbesparingen att det visserligen är hårt för de som direkt berörs – varav kring 1 200 tjänstemannajobb i Sverige – men att det inte är någon generell fara på taket.

– Vi tror ljust på vår framtid men vi är i en situation där vi behöver ta några tuffa beslut, och vi vet att det är tuffa besked för våra medarbetare att ta emot. Men vi vet att det är nödvändigt för att ta ansvar för bolagets framtid, och där är vi överens med facken, säger Hanna Fager, personalchef på Volvo Cars.

Till DN säger hon också att efter neddragningen på 3 000 tjänster, eller ”positioner” som bolaget talar om, är man nere på den nivå som Volvo Cars hade i början på 2021, före den så kallade halvledarkrisen.

Hur mycket var det här är en Trumpeffekt och hur mycket ert eget behov av att effektivisera?

– Det här är en del av vårt effektiviseringsprogram, och det är ju för att kunna leverera på de starka ambitioner vi har som bolag. Men självklart lever och verkar vi i en turbulent värld och en anpassning till den, det är ju därför vi ställer om nu.

– Vi har de senaste åren lärt oss att det är viktigt att vi långsiktigt har en organisation som är hållbar i både med- och motgångar, där svängningarna kanske kommer snabbare.

Processen att banta bemanningen ska utgå från anställningstid och kompetens, menar Hanna Fager.

Vilken typ av tjänster ska bort? Det har i media till exempel nämnts att kompetens för att fortsätta utveckla era plattformar, det som kallas SPA, kan försvinna och samordnas med huvudägaren Geely.

– Vi kommer att ha kvar vårt nav för Volvo Cars här i Göteborg och säkerställa att vi har kvar kompetens för att utveckla plattformar och ny teknologi.

Ni talar om attöka effektiviteten” vid sidan om själva bilbyggandet. Det är ju lätt att säga. Är det realistiskt nå de nya målen med så pass många färre?

– Det är en relevant fråga. Vi har satt upp prioriteringar som vi ska kunna leverera på med en organisation av den nya storleken. Vi tittar som alla andra på möjligheter med digitaliseringen, på antal lager och nivåer i organisationen, storlek på våra team och så vidare.

Spelar AI en roll i att klara jobbet efter minskningen?

– Automatiseringen har vi ju tidigare investerat i och som vi nu ser att vi kan börja realisera. Men totalt sett handlar det om andra arbetssätt, processer, men också anpassa till de nya prioriteringarna, säger Hanna Fager.

Inte enbart Göteborg berörs av neddragningen, utan även kontoret i Stockholm och ”till viss del” även Lund, enligt personalchefen.

Nu inleds förhandlingar med tjänstemannafacken och en ny bemannad organisation ska vara på plats till hösten. Akademikerföreningen på Volvo Cars har 4 000 medlemmar och protesterar inte mot själva utgångspunkten.

Kristina Tullgren, Akademikerföreningens ordförande, säger i en kommentar:

– Vi förstår att företaget behöver vidta åtgärder på grund av den rådande situationen inom branschen. Samtidigt är det mycket tråkigt att anställda kommer att beröras. Vår förhoppning är att vi efter avslutad förhandling har ett mindre antal berörda.

Läs mer:

Volvo Cars varslar 3 000 anställda

Share.
Exit mobile version