2026 ser ut att bli året då Volvo tar steget från kombimärke till suvmärke. Storkombin V90 tas nu ur produktion och den mindre V60 lär inte hänga med mycket länge till.
Det är tydligt att Volvo-köparna hellre kör suv, XC60 är så här långt in på året ohotad etta på topplistan över de mest sålda bilarna i Sverige, både bland privatköpare och företagsköpare.
I rak motsats till devisen att man inte ska ändra ett vinnande koncept gör Volvo just det – ändrar på en storsäljande modell. Om än marginellt. XC60 får nu sin andra uppdatering och den är i samma designstil som storebror XC90.
I stort sett ingenting i interiören har ändrats sedan andra generationen lanserades 2017. Stolarna ser likadana ut, ratten har samma mjuka former och den svalt designade instrumentpanelen är oförändrad. Det är egentligen bara skärmarna som har uppdaterats.
XC60 har fått samma typ av pekskärm som uppdaterade XC90. Den är större och mäter 11,2 tum (den gamla var 9 tum stor) samt har högre upplösning. Men nog hade Volvo kunnat anstränga sig mer för att integrera skärmen i instrumentpanelen? Nu ser det ut som att den nya är limmad ovanpå den gamla.
En ny Qualcomm Snapdragon-processor gör att skärmen arbetar betydligt snabbare än den gamla. Skärmen framför ratten är densamma som tidigare och fungerar bra. Använder man Apple Carplay för att spegla telefonens navigation visas det snyggt på instrumenteringen, det är det inte många andra tillverkare som tillåter ännu.
Volvo säger att XC60 nu ska vara lite tystare. Här på bitvis rejält skrovliga landsvägar är det svårt att höra skillnaden men det ska finnas mer ljudisolering framför instrumentpanelen och i vissa sektioner av taket för att minska vindbruset.
Bättre eller inte – XC60 är alltjämt en oerhört bekväm bil, särskilt när den som provkörningsbilen är extrautrustad med luftfjädring för 26 900 kronor, men 21-tumshjulen gör sitt bästa för att förstöra komforten. Visst är fälgarna snygga i den nya fälgdesignen, men de känns också styltiga på vägen.
Bakifrån begränsas nyheterna i stort sett till att bakljusen har mörktonade glas. Om det är något som avslöjar bilmodellens ålder så är det just baken som har sett likadan ut sedan lanseringen. Nog hade de väl kunnat stoppa in samma ljusdesign med punktbelysning som på de nyaste elbilarna?
Fronten upplevs desto mer förnyad med sin nya grill i asymmetrisk ”kavajslagsdesign”. Här har designavdelningen lyckats väl med att föra in XC60 i den moderna tiden.
Det finns en ny silverfärg, provkörningsbilens gröngråa nyans samt den djupt mörkröda Mulberry Red som tidigare funnits till andra modeller men inte varit möjlig att få på XC60.
En välkommen, ny detalj är laddplattan för mobiltelefonen som har vridits 90 grader. Med den gamla lösningen låg telefonen aldrig särskilt bra och man gjorde bäst i att ”låsa” fast den med jalusin över mugghållarna. Förändringen kan tyckas minimal, men det här är det man tittar på och upplever dagligdags.
Märkligt nog har Volvo valt att låta bensinmotor, elmotor och batteri vara oförändrade. Varken T6- eller T8-versionen har fått mer effekt eller större batteri. Den elektriska räckvidden har ökat endast någon enstaka kilometer tack vare designförändringarna. Laddningen har inte heller förbättrats. Medan flera konkurrenter kan laddas med 11 kilowatt vid hemmaladdning och till och med 50 kilowatt vid snabbladdning står Volvo fortfarande och stampar med 6,4 kilowatt.
Det betyder förmodligen mindre för köparna som kommer fortsätta att flockas kring XC60 som står tryggt på sin tron som det trygga och trevliga bilvalet.




