Förberedelserna är i full gång inför den femtioförsta upplagan av Brännbollsyran, Umeåfestivalen som kombinerar musikfestival med brännbollscup. Årets huvudnummer är en av Sveriges mest framgångsrika hiphopartister, den kontroversielle Rinkebyrapparen Yasin, som gör sin första svenska spelning på nio år.

En comeback, har det kallats, men för de flesta av Yasins fans blir det första gången de ser honom på scen.

– Senast jag såg honom spela var för typ tio år sedan, på en liten ungdomsscen i Kista. Sedan han blev känd och riktigt, riktigt stor, har han inte spelat live i Sverige en enda gång, säger musikjournalisten Petter Hallén, programledare på P3:s hiphopkanal Din gata.

I Yasins genre är bristande scenvana numera regel snarare än undantag. Enligt Petter Hallén finns flera anledningar till att svensk hiphop gått från att ha ett stort fokus på mötet med publiken till att i huvudsak fostra ett slags studiomusiker.

– Längre tillbaka i svensk raphistoria har det varit ett ideal att kunna leverera live. I dag är det inte alls lika mycket fokus på att kunna framföra en hel låt, utan du kan spela in några rader, chilla, lyssna, skriva lite till. Men framför allt så har ju scenerna inte funnits riktigt, säger han.

Att Yasin, som har ett förflutet inom gängkriminalitet, bokats till ett flertal festivaler i sommar har blåst liv i diskussionerna kring svensk ”gangsterrap”. Han dömdes 2021 till tio månaders fängelse för förberedelse till människorov och 2018 dömdes han också till fängelse för grovt vapenbrott.

– Det har funnits så många anledningar för aktörer att inte vilja ta i Yasin ens med tång, för det kommer med en massa risker. Det har blivit en politisk debatt, och kommunerna har dragit in anslag och så vidare, säger Petter Hallén.

En av vårens mest högljudda debattörer, integrationsminister Mats Persson (L), skrev i en debattartikel att det är oansvarigt av arrangörer att ge Yasin en arena, för att det kan ”normalisera och romantisera samhällets främsta fiender” (Aftonbladet 23/2). Liknande resonemang ligger bakom att flera kommuner slutat att ekonomiskt stötta de arrangörer som bokat Yasin.

Bland de som dragit in sitt stöd finns Umeå kommun, som normalt brukar bidra med omkring 450 000 kronor till Brännbollsyran. I år har kommunen i stället öronmärkt pengarna åt trygghetsåtgärder på festivalområdet, som vattentält och flera vakter.

Vad betyder bokningen av Yasin för säkerheten på festivalen?

– Vi jobbar alltid med säkerhet på olika sätt, men polisen har inte lyft fram några specifika risker till besökarna i samband med det här. Det är inte en Yasinkonsert, utan en festival med ett tjugotal artister. Och det är ett tryggt arrangemang, säger Peter Arkhult, vd och ägare i bolaget Homerun Festivals Sweden som arrangerar Brännbollsyran.

Det ekonomiska bortfallet är inget som kommer att märkas av under festivalens genomförande, tror Peter Arkhult.

– Vi säljer bra med biljetter och det är ändå den största finansieringen för festivalen, så det påverkar inte direkt. Vi har goda resultat från tidigare år, säger han.

Och att döma av responsen verkar Yasins liveframträdande vara efterlängtat.

– Det är bara att kolla vårt Instagraminlägg där vi släppte att han ska komma hit – det är det mest gillade inlägget i festivalens historia. Det är ju bara positiva reaktioner, vår publik tycker det är bra musik och inget kontroversiellt, säger Peter Arkhult.

Peter Arkhult har tidigare försvarat bokningen av Yasin med motiveringen att artisten avtjänat sitt straff och publikt tagit avstånd från sitt gamla liv.

– Man måste någonstans få nya chanser i livet, säger han och fortsätter:

– Vi som festival behöver vara relevanta för besökarna för att ha någon form av existensberättigande mot målgruppen.

P3:s Petter Hallén ser Yasins konsert som startskottet på en spännande sommar för det som ibland kallas – men som han själv helst inte benämner som – svensk ”gangsterrap”. På Brännbollsyrans första dag uppträder hiphopartisten 1.Cuz, och till helgen spelar Göteborgsrapparen Asme på Evenew arena i Stockholm. Utöver detta är den blott 26-årige men nyligen pensionerade hiphopstjärnan Ant Wans arenakonserter de senaste åren exempel på hur svensk hiphop börjat inta allt större scener.

– Jag spekulerar, men jag tror faktiskt att Ant Wan-spelningarna lossade upp saker för andra artister – även för Yasin. Jag tror att man har sneglat åt det här hållet länge, och så tänker man: vi testar, säger Petter Hallén.

Kanske är något på väg att förändras för den svenska hiphopscenen.

– Om allt går bra den här sommaren, om det inte blir några incidenter, så tror jag att vi kommer åt ett helt nytt läge för genren till hösten, där svensk musikbransch – livebokare, klubbar, scener och arrangörer – ser att okej, det funkar, det går.

Fakta.Yasin

Yasin Mahamoud föddes 1998 i Rinkeby i Stockholm.

Han är en av Sveriges mest framgångsrika rappare. 2024 var Yasin den tredje mest strömmade artisten på svenska Spotify.

Debuterade 2019 med ep:n ”Handen under Mona Lisas kjol”.

2020 utsågs han till Årets artist på P3 Guld-galan.

2021 vann han en Grammis i kategorin årets hiphop.

Samma år dömdes han till fängelse för förberedelse till människorov. Han är även dömts till fängelse för grovt vapenbrott.

Yasins senaste album ”Pistoler, poesi och sex” släpptes 2023. Tidigare i år kom samlingsplattan ”Lost tapes”.

Läs mer:

Efter Yasinbokning – kommun drar in sponsring.

25 konserter och festivaler att se fram emot sommaren 2025.

Gabriel Zetterström: Boken om Yasin kommer nära den skygge rapparen.

Share.
Exit mobile version